توسعه بیمه‌های زندگی جایگزین مناسبی برای صندوق‌های بازنشستگی است

رییس کل بیمه مرکزی گفت: خروج موضوع بازنشستگی از حالت کنونی و جایگزین کردن آن با بیمه زندگی، راهکاری مناسب در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه، کاهش فشار بودجه‌ای بر دولت و پیوند صنعت بیمه با بازار سرمایه است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از بیمه مرکزی، «غلامرضا سلیمانی» در اولین جلسه کمیته راهبری مطالعات توسعه بیمه‌های زندگی کشور که برای برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر اجرای مطالعات در راستای توسعه بیمه‌های زندگی تشکیل شده است، افزود: در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ مبالغ سنگینی به عنوان پرداخت به مجموعه بازنشستگان کشور برای همسان‌سازی در نظر گرفته شده و با توجه به این که جمعیت کشور رو به سالخوردگی می‌رود پرداخت این مبالغ فشار مالی زیادی در سال‌های آینده به دولت وارد خواهد کرد.
وی افزود: راهکار این مسئله در بعد ملی و کلان، خروج مقوله بازنشستگی از حالت اجباری و جایگزین کردن آن با بیمه زندگی و لازمه آن فراهم کردن زمینه طراحی محصولات جدید و بازطراحی محصولات فعلی بیمه‌های زندگی است.
سلیمانی بیمه‌های زندگی را یکی از راه‌های پیوند صنعت بیمه و بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: با توجه به تجربه اخیر مردم در خرید مستقیم از بازار سرمایه، صنعت بیمه می‌تواند در این زمینه جامع‌تر از صندوق‌های سرمایه گذاری فعلی باشد و با استقبال بیشتری مواجه شود.
رییس کل بیمه مرکزی مهمترین چالش مردم در برخورد با بیمه‌های زندگی را چگونگی محاسبه و تعیین ارزش بیمه‌نامه در هر لحظه از زمان دانست و خواستار استفاده از الگوهای بازار سرمایه در حوزه بیمه‌های زندگی شد که این موضوع می‌تواند شکل‌گیری بازار ثانویه برای بیمه‌های زندگی را نیز به همراه داشته باشد.
سلیمانی به عزم و آمادگی بیمه مرکزی در سه محور اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل توسعه بیمه‌های زندگی، جلوگیری از هرگونه موازی‌کاری و کمک به حذف موانع توسعه بیمه‌های زندگی در کشور اشاره کرده و خواستار ارائه طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی کمیته در جهت رشد بیمه‌های زندگی در کشور شد.
حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه نیز در این نشست ضمن اشاره به اقدامات پژوهشکده در برنامه‌ریزی و اجرای پژوهش‌های حوزه بیمه‌های زندگی به خصوص در سال‌های اخیر گفت: توسعه بیمه‌های زندگی به لحاظ بنیادی جنبه‌های مختلف مطالعاتی، ترویجی، فرهنگی و توسعه‌ای دارد که فعالیت جدی‌تری در تمامی این حوزه‌ها مورد نیاز است و عزمی جدی در صنعت بیمه، بیمه‌ مرکزی و پژوهشکده بیمه را می‌طلبد.  
وی ابراز امیدواری کرد که این کمیته بتواند در جهت تدوین و اجرای برنامه مذکور کمک‌های ارزشمندی را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد
براساس این گزارش با توجه به اهمیت بیمه‌های زندگی در رشد اقتصادی و همچنین برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز صنعت بیمه در راستای افزایش سهم بیمه‌های زندگی و ارتقاء نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، پژوهشکده بیمه با تأیید رئیس کل بیمه مرکزی، کمیته‌ای اجرایی تحت عنوان «کمیته راهبری مطالعات در راستای توسعه بیمه‌های زندگی کشور» را با هدف بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه و تعیین اولویت‌های مطالعاتی در این خصوص تشکیل داده است.

کد خبر 40997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =