مجموع صادرات کشور از سال 97 تا پایان آذر ماه امسال ٦٣ میلیارد دلار شد

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سالجاری، ۶۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که ۵۰ درصد از این رقم متعلق به بخش خصوصی بوده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، حمید زادبوم صبح امروز (دوشنبه)در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به میزان صادرات و رفع تعدات ارزی توسط بخش خصوصی، افزود: از ۶۳ میلیارد دلار صادرات انجام شده در دوره مورد بررسی ۴۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته و ۵۰ درصد نیز توسط صادرکنندگان استان تهران رفع تعهد ارزی شده است.

معاون وزیر صنعت؛ معدن و تجارت با اشاره به فلسفه ایجاد تحریم‌ها، یادآور شد: هدف از اجرای تحریم ها قطع تعامل تجاری ما با خارج از کشور بود که در نوک پیکان این مبارزه نیز صادرکنندگان قرار داشتند.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ۹۰ درصد واردات انجام شده به کشور در سال جاری، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بوده‌اند تا چرخ تولید بدون مشکل بچرخد.

زادبوم انواع خشکبار، داروهای گیاهی، محصولات دارویی، بهداشتی و معدنی را از عمده ترین کالاهای صادراتی عنوان کرد و گفت: درست است که در سال جاری صادرات کشور در مجموع ۲۰ درصد کاهش داشته اما این موضوع ناشی از شیوع کرونا و افت تقاضای جهانی بوده ولی از اینکه صادرکنندگان در چنین شرایط سختی به فعالیت خود ادامه می دهند؛ جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ضمن مقایسه اتاق تهران با سایر اتاق‌های بازرگانی در سطح منطقه، اظهار داشت: اتاق تهران می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز حضور جدی داشته باشد.

پرداخت ۴ درصد از سود تسهیلات بانک توسعه صادرات و کشاورزی

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر  این سازمان ۴ درصد از نرخ بهره تسهیلات اخذ شده در سال ۹۹ صادرکنندگان را به ۲ بانک توسعه صادرات و کشاورزی پرداخت می کند، این در حالی است که ۵۰ درصد از هزینه حمل و نقل هوایی محصولات صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت می‌شود.

معاون وزیر صمت درباره رفع تعهد ارزی نیز تصریح کرد: هرگونه مقررات زاید، باعث خروج تجارت از ریل خواهد شد؛ به طوری که پرداخت و حمایت یارانه مستقیم نیز چنین به شمار می رود و رفع تعهد ارزی انحراف از مسیر ریل تجاری است.

وی تاکید کرد: با این حال از سال ۱۳۹۷ و با توجه به شرایط خاص کشور، سیاست رفع تعهد ارزی اجرایی شده اما تلاش است تا در چارچوب ایجاد کمیته اقدام ارزی، مشکلات صادرکنندگان بیش از پیش حل شود.

کد خبر 40985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =