رشد ۱۰۵ درصدی صادرات ایران به روسیه/ تجارت با روس‌ها متولی ندارد

سفیر ایران در روسیه با اشاره به پایین بودن سطح روابط اقتصادی ایران با روسیه گفت: در سال ۲۰۲۰ صادرات ایران به روسیه ۱۰۵ درصد و حجم تجارت نیز ۴۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش اگزیم نیوز، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با رادیو افزود: روابط سیاسی، امنیتی، دفاعی و نظامی ایران با روسیه در سطح بالایی است ولی متاسفانه عملکرد ضعیفی در روابط اقتصادی داریم.

وی افزود: مبادلات ایران از طریق جمهوری آذربایجان انجام می شود و این کشور اختلالاتی در گمرکات خود بر سر ترخیص کالاهای ایرانی بوجود می آورد. روسیه سالانه حدود ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است.

جلالی بخش خصوصی ایران را بسیار کوچک دانست و افزود: متاسفانه نوسانات قیمت در بازار ایران موجب بی تعهدی بخش خصوصی در مبادلات با روسیه شده است.

سفیر ایران در روسیه مهمترین مانع بر سر تجارت ایران و روسیه را مشکلات زیر ساخت های ارسال کالا دانست و افزود: علیرغم مرز آبی دو کشور و الزام دارا بودن ناوگان دریایی مناسب، ما در این بخش ضعف بزرگی داشته و مبادلات خود را از طریق کشور واسطه انجام می دهیم.

وی افزود: مبادلات ایران از طریق کشور آذربایجان انجام می شود و این درحالی است که این کشور ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی بسیار بالایی دارد و به منظور دستیابی به بازار روسیه، اختلالاتی در گمرکات خود بر سر ترخیص کالاهای ایرانی بوجود می آورد.

جلالی ادامه داد: ایران متولی مشخصی در تجارت خارجی با کشور روسیه ندارد و این یک مانع بزرگ بر سر تجارت دو کشور است.

کد خبر 40951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =