سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا کمتر از ۱۰ درصد است

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ از توزیع خرد کالا اکنون کمتر از ۱۰ درصد است و این رقم تاپایان برنامه ششم توسعه به ۲۰ درصد می‌رسد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد احمدی خضربیگی روز شنبه در نشست با سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ اکنون هفت هزار شعبه در سطح کشور دارند اما سهم آنان از توزیع کالا و فروش خرد، کم است و باید ۲ برابر شود. 

وی افزود: پیش از این توسعه فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ در برخی شهرهای کوچک با مشکلاتی روبه رو بود و سبب انتقاد کسبه شده بود، این فروشگاه ها تنها با دریافت مجوز از اتحادیه مرکزی در تهران اقدام به راه اندازی فروشگاه در شهرها می کردند اما اکنون تکلیف شده است که راه اندازی این فروشگاه ها حتما با هماهنگی سازمان های صنعت، معدن و تجارت و نیز اتاق اصناف باشد. 

احمدی خضربیگی درباره تخلف ها در فروشگاه های زنجیره ای اظهار داشت: برخی از فروشگاه ها کالایی که با قیمت قبل خریداری کرده بودند، با قیمت خرید جدید عرضه می کنند که این امر تخلف است و با آن برخورد می شود 

وی گفت: فروشگاه ها حق ندارند تا زمانی که کالا با نرخ قبلی را موجود دارند، کالای خرید جدید را عرضه کنند، برای جلوگیری از ۲ گانگی در قیمت عرضه اجناس فروشگاه ها ملزم هستند ابتدا اجناس خرید قبل را به اتمام برسانند.  

انجام ۳۴۰ هزار بازرسی در ماه

احمدی خضربیگی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: تنظیم بازار فرآیندی همچون حلقه های زنجیر به هم پیوسته است که اگر یکی از حلقه ها مشکل ایجاد شود و ارتباط قطع باشد، نمی توان به نتیجه دلخواه رسید، هر کدام از دستگاه ها و ادارات در تنظیم بازار نقش و تکلیف دارند که باید به آن عمل کنند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه با تحریم و افزایش قیمت ها و با شیوع کرونا، مشکلات و فشارهای اقتصادی بیشتر شده است افزود: به یقین اگر یک کالا در بازار به اندازه نیاز تامین نشود، بازار دچار التهاب می شود. 

احمدی خضربیگی با اشاره به سفرهای استانی و بازدید از بازار  گفت: هر استان که در تامین کالا موفق بوده، شرایط بهتری از بازار داشته و قیمت ها هم مناسب بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور در هر ماه به صورت میانگین ۳۴۰ هزار مورد بازرسی از بازار و بنگاه های اقتصادی انجام می شود و هر ماه ۲۳ هزار فقر پرونده تخلف در کشور تشکیل و ۲۰ هزار شکایت رسیدگی می شود.

رضایت ۷۰ درصدی مردم از رسیدگی به شکایت ها 

احمدی خضربیگی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده در سطح کشور ۷۰ درصد مردم از رسیدگی به شکایت ها رضایت دارند  این رقم پایین نیست.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: شکایت ها بویژه در سامانه ۱۲۴ به صورت دقیق و تا رسیدن به نتیجه، بررسی و رسیدگی می شود. 

وی گفت: بعضا سوال می شود که بازرسی ها اثربخشی داشته یا نه؟ در این زمینه باید دید اگر این میزان بازرسی نبود، چه شرایط بر بازار حاکم می شد.

وی اظهار داشت: یکی از علت ها که سبب شده احساس شود که اثر بخشی نظارت ها و بازرسی ها مطلوب نبوده، این است که مردم حضور بازرسان را لمس نمی کنند در این زمینه تاکید داریم تا بازرسان بیش از پیس در بازار حضور داشته و در دسترس مردم باشند. 

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: یکی از اقدامات در این زمنیه راه اندازی و استقرار کانکس ها در سطح شهر برای دریافت گزارش ها و شکایت ها است که البته در خراسان شمالی هم در این زمینه خوب کار شده است.  

براساس اعلام مسوولان چهار میلیون واحد اقتصادی در کشور فعال است. 

کد خبر 40950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =