استقبال سهام‌داران بورس از سهام شرکت‌های بزرگ در کوتاه مدت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام کوچک بازار در دو ماه اخیر روند صعودی را تجربه کرده‌اند، اما برای کوتاه مدت شاهد روند صعودی در سهام شرکت‌های بزرگ خواهیم بود و بعد از آن براساس شرایط، بازار تغییر مسیر می‌دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، "سهیل کلاهچی" امروز (چهارشنبه) در گفت و گویی به افت دو روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: هنوز اتفاق چندان تاثیرگذاری رخ نداده است که بتواند زمینه روند صعودی بازارهای سرمایه گذاری را فراهم کند و خیال سهامداران را از تداوم رشد بازار آسوده کند.

وی افزود: روند بازار از لحاظ تحلیل تکنیکال و قیمت‌های جهانی قابلیت رشد را دارد و می تواند در مدار صعودی قرار بگیرد اما با توجه به وضعیت حاکم در بازار، خروج نقدینگی از این بازار و کاهش اعتماد در بین سرمایه‌گذاران می‌توان گفت شاخص بورس فعلا رشد چندان پرشتابی را در بازار تجربه نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: شاخص بورس به لحاظ تحلیل تکنیکالی ممکن است تا کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحد افت کند و بعد از آن دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد.

وی به تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بحث تغییر دامنه نوسان در مثبت ۶ و منفی ۲ نمی تواند کمک چندانی را به بازار داشته باشد بلکه مانند مسکنی است که می تواند به صورت موقت باعث کاهش ضرر و زیان های احتمالی مردم شود اما در بلندمدت دردی را از بازار دوا نمی‌کند.

به اعتقاد کلاهچی، اتخاذ چنین تصمیمی در بازار بسیار دیر بود و اگر قرار بود چنین تصمیمی در بازار اتخاذ شود باید زودتر از این ها در بازار به مرحله اجرا می رسید تا سهامداران کمتر متحمل چنین ضرر و زیانی در بازار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون نمودار بسیاری از سهم‌های حاضر در بازار از نظر تکنیکالی شبیه به یکدیگر هستند، گفت: در صورت  ایجاد آرامش در بازار شاهد کاهش نوسان در بازار و قرار گرفتن اکثر سهم‌ها در مسیر صعودی خواهیم بود.

وی افزود: همه این سهم‌ها می‌توانند با یکدیگر در مدار صعودی قرار بگیرند اما همیشه تعداد کمی از سهام در مدار صعودی قرار می‌گیرند و اتفاق خاصی در دیگر سهم ها رخ نمی‌دهد.

کلاهچی با بیان اینکه این موضوع باعث می شود تا سهامداران بیشتر تمایل به خروج نقدینگی از بازار داشته باشند، گفت: همچنین ممکن است برخی بدون توجه به تحلیل های بنیادی و بررسی سهام برای سرمایه گذاری که جزو اصول بازار تلقی می شود به کسب اطلاعات نهایی اکتفا کنند تا از این طریق سودی را در بازار به دست آورند که این موضوع باعث ایجاد دیدگاهی نادرست در بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در وضعیت فعلی حرکت خاصی در بازار رخ نمی‌دهد، اظهار داشت: دلار از دو روز گذشته حرکت صعودی خود را کند کرده است و به مرور در حال حرکت به سمت افت است، این موضوع بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود و باعث شده است تا شاخص بورس دیگر رشد چندانی را تجربه نکند.

وی اظهار داشت: در چند روز گذشته معاملات ۸۰ درصد سهام در بازار منفی بود و فقط شاخص کل ار طریق سهام بزرگ سبزپوش شده بود اما کلیت بازار مثبت نبود؛ بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توان شاهد رشدهای غافلگیرکننده،  همانند چند ماه گذشته شاخص بورس در بازار بود.

کلاهچی خاطرنشان کرد: تغییر دامنه نوسان به صورت هیجانی برای چند روزی بر روی بازار تاثیر مثبت داشت اما معاملات این بازار بعد از دو روز دوباره وارد مدار نزولی شد و حقوقی ها فروشنده شدند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر قرار باشد بازار دوباره وارد مدار صعودی شود بعد از کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحد می تواند دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد.

کلاهچی درباره روند معاملات بورس، گفت: اکنون به هیچ عنوان نمی توان به صورت شفاف در مورد بازار صحبت کرد، زیرا متغیرهای زیادی از نظر مسایل سیاسی و اقتصادی در بازار وجود دارد که هر یک از آنها بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازار در انتظار برجام و بازگشت آمریکا به برجام بودند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و این موضوع روند بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گفته وی، برخی از شایعات در زمینه برجام مطرح شده است که این موضوع می تواند به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد و بازار را برای مدتی در مدار نزولی قرار دهد.

کلاهچی خاطرنشان کرد: بسیاری از سهام هستند که از لحاظ بنیادی از شرایط خوبی برای رشد برخوردارند و می تواند موقعیت مناسبی از لحاظ خرید برای سهامداران باشد اما بهتر است سهامداران سهام خریداری شده را برای میان‌مدت نگه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران در وضعیت فعلی بازار بهتر است به صورت مرحله ای خرید کنند تا ضرر و زیان کمتری شامل حال این افراد شود، افزود: به نظر نمی رسد شاهد روند نزولی چندان پرشتابی در بازار باشیم و سهامداران نباید از این لحاظ نگرانی زیادی از بازار داشته باشند.

وی با توصیه به سهامداران گفت: شرایط کلی اقتصاد کشور در وضعیت رکود است، در این شرایط همیشه از سرمایه گذاری‌های کم ریسک استقبال می‌شود،  اکنون نمی‌توان انتظار چندانی از بازار ارز، طلا، سکه و بورس داشت؛ بنابراین بهتر است در وضعیت فعلی مردم پول مازاد خود را دوباره وارد بازار نکنند.

کلاهچی اظهار داشت: زمانی که بحث دوران رونق بود می‌توانستیم به سهامداران پیشنهاد ورود به بازار و حتی دریافت اعتبار داشته باشیم اما اکنون بهتر است سهامداران دست به چنین اقدامی نزنند و کل سرمایه خود را وارد این بازار نکنند.

کد خبر 40913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =