۱۲ درصد بیت کوین جهان در ایران استخراج می شود

یک تحلیگر بازار سرمایه با تاکید بر لزوم توسعه آموزش های فراگیر برای عموم مردم گفت: هم اکنون ۸ تا ۱۲ درصد بیت کوین جهان در ایران استخراج می شود که یک قدرت جهانی برای ایران تلقی می شود که می توان از آن در مذاکرات و مواجهه با اقتصادهای برتر دنیا استفاده کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، دانیال دارایی در گفت و گو با خبرنگاران، از حضور گسترده و بدون ارائه آموزش های پایه به مردم برای حضور در بازارهای سرمایه، طلا، ارز و غیره ابراز نگرانی کرد و افزود: هجوم مردم طی سال گذشته به بازار بورس باعث شد بخش قابل توجهی از سهامداران با سرمایه گذاری غیرکارشناسی، نه تنها سودی کسب نکنند بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عده زیادی از افراد با هدف کسب سود زیاد و در زمان کوتاه در بازار سرمایه حضور می یابند و با رویکرد بلندمدت به این بازار ورود نمی کنند، ادامه داد: نگاه سودمحور محض به بازار سرمایه و در ادامه بازار رمز ارز، تنها و تنها زیان به همراه خواهد داشت، در حالی که نگاه اصولی باید بر سرمایه گذاری در شرکت ها و پروژه ها متمرکز شود.

وی با اشاره به رشد کم سابقه بازار سرمایه در نیمه نخست سال گذشته که باعث شد سرمایه گذاران دارایی های بزرگ خود را به این بازار روانه کنند، اظهار داشت: اکنون که بازار نوسانی شده، عده زیادی به فکر خروج از بورس و ورود به بازار بیت کوین هستند، در حالی که این می تواند اشتباهی بزرگتر تلقی شود، چون هنوز آگاهی لازم نسبت به این موضوع در جامعه وجود ندارد.

هشدار به خروج سرمایه ملی

دارایی با تخمین اینکه دست کم یک میلیون نفر ایرانی اکنون در بازار رمزارزها حضور دارند، گفت: بی توجهی به آینده بیت کوین نه تنها مانع ورود ارز به کشور می شود، بلکه حجم گسترده ای از ارز را از کشور خارج می کند که این امر پدیده ای بسیار نامطلوب خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امکان تامین مالی تجارت از طریق رمزارزها میسر است و بخشی نیز اکنون عملیاتی شده است، ورود بانک مرکزی به سیاستگذاری حوزه رمز پول ها را بسیار مبارک خواند و تاکید کرد که اکنون ظرفیت بسیار مناسبی برای راه اندازی رمز پول ملی در ایران فراهم شده است.

وی ادامه داد: اعتبارسنجی رمزارزها می تواند علاوه بر جلب اعتماد همه سرمایه گذاران، این بازار را مطمئن کرده و سرمایه گذاری در این حوزه را بیش از پیش تضمین کند.

وی مشکلات مرتبط با تحریم و ناتوانی در ارتباط با صرافی های خارجی به شکل روان و ساده را از جمله عوامل موثر در تقویت و توسعه فعالیت در حوزه رمزارزها دانست و افزود: در شرایطی که حواله پول به یک حساب خارجی می تواند با مشکلاتی همراه باشد، بهره گیری از رمزارزها می تواند این مشکل را برطرف کند.

دارایی از جولان صفحات مجازی و حضور ناکارشناسان رمزارز و بیت کوین در این فضا انتقاد و تاکید کرد که اعتماد به این افراد می تواند تبعات جبران ناپذیری برای سرمایه گذاران در این حوزه به همراه داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از افراد حتی از تلفظ عنوان صحیح رمزارزها هم عاجزند، اما به آموزش در این حوزه روی آورده و سرمایه عده زیادی را به باد می دهند.

 تنوع ارزهای دیجیتال

این کارشناس بازار سرمایه و رمزارز با بیان اینکه در دنیا بیش از ۶ هزار نوع رمزارز وجود دارد که اسامی برخی از آنها بسیار به هم نزدیک است، اظهار داشت: «بیت کوین» اکنون بیش از ۴۰ هزار دلار قیمت دارد، در حالی که رمزارز «بیت کورن» ۹ پنی هم ارزش ندارد و این ممکن است سرمایه گذاران را با مشکلات متعددی مواجه کند.

به گفته او، اکنون بین ۸ تا ۱۲ درصد بیت کوین جهان در ایران استخراج می شود و این می تواند یک قدرت جهانی برای ایران تلقی شود که می توان از آن در مذاکرات و مواجهه با اقتصادهای برتر دنیا استفاده کرد.

دارایی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه محلی برای آزمون و خطا نیست، افزود: در حالی که به مردم توصیه می کنم با دقت، آگاهی و آرامش به بازار وارد شوند، آنها را از خارج کردن پول موجود در بازار بورس و وارد کردن آن به بازار بیت کوین بدون اطلاعات قبلی برحذر می دارم.

این تحلیلگر بازار با بیان اینکه برای حضور در بازار سرمایه باید از هیجان ها و فریادهای «بخرید» یا «نخرید» دوری کرد، افزود: رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی عمومی به مردم و ساختن آینده بازار سرمایه و بیت کوین دارند.

حمایت صاحبان ثروت

دارایی به تحلیل توییت ها و اطلاعات منتشر شده توسط «ایلان ماسک» درباره بیت کوین پرداخت و گفت: مجموعه این داده ها تایید می کند به احتمال ۹۹ درصد او همان «ساتوشی ناکاموتو» بنیانگذار بیت کوین است.

وی اضافه کرد: همه امید فعالان حوزه بیت کوین تاکنون این بوده که این رمزارز برپایه عملکرد دسته جمعی و فارغ از یک فرد حقیقی یا حقوقی تولید می شود، اما اگر مشخص شود که ایلان ماسک پشت این ماجراست، می تواند سقوط بزرگی را به ارمغان بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه رمز پول ها می تواند آینده تازه ای برای کشور رقم بزند، فعالیت ماینرهای نامرغوب با مصرف برق زیاد که آن هم از شبکه عمومی تامین می شود را بسیار نامطلوب خواند.

وی با بیان اینکه می توان ماینرهای استاندارد وارد کرد و برای استفاده از آنها برق صنعتی اختصاص داد، ابراز امیدواری کرد: با تصمیم درست سیاستگذاران استفاده از برق خانگی یا برق غیرقانونی برای تولید رمز ارز که هم شبکه را با اختلال مواجه کرد و هم باعث آلودگی هوا شد، هرچه سریع تر پایان یابد.

کد خبر 40909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =