سیاستگذاری های نامناسب سبب کاهش صادرات برق شده است

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود حجم و ظرفیت بالای تولید برق در کشور، سیاستگذاری های نامناسب داخلی سبب کاهش صادرات انرژی تولیدی مازاد بر نیاز در چند سال اخیر به خارج شده است.

پیام باقری روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به روند نزولی صادرات برق، افزود: از آنجا که نگاه به این صنعت دولتی بوده و با رویکرد دولتی مدیریت می شود، دولت نتوانسته در برابر تحریم ها از این بخش صیانت کند، به طوری که صادرات این بخش همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: این صنعت از سیاستگذاری های نامناسب داخلی بیش از تحریم ها آسیب دیده به طوری که طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۵۰ درصد از واحدهای صنعت برق از فعالیت بازمانده و یا توانایی ادامه کار و تولید را ندارند.

نایب رئیس فدراسیون انرژی با تاکید بر اینکه صنعت برق برای بقای خود باید با حداقل ۵ درصد ظرفیت خود کار کند، گفت: واحدها یکی پس از دیگری تعطیل می شود و ظرفیت تولید نیز کاهش می یابد که دلیل این امر سیاستگذاری های ناکارآمد داخلی است.

وی برخی از مشکلات فعالان این صنعت را در حال حاضر وجود قوانین دست و پاگیر اداری ناشی از مدیریت دولتی ذکرد کرد و افزود: متوقف شدن قراردادها، بدهی های معوق، نبود نقدینگی و غیره از جمله مشکلات بخش دولتی هستند که به بخش خصوصی سرایت و شرایط کار در این بخش را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است.

باقری یادآور شد: دولت باید به عنوان کارفرما، در مقابل بخش خصوصی ایفای نقش کند و بخش خصوصی نیز بعنوان پیمانکار اجازه ورود به مناقصات و قراردادها را بدست آورد تا در نهایت این شیوه مشارکت در قالب یک اتحاد در منافع ملی معنا پیدا کند و سودی دو جانبه را به وجود آورده و میان دو طرف تقسیم شود.

وی ادامه داد: زمانی که دولت نتواند در ساختار اقتصادی توازن ایجاد کند و در شرایطی همچون تحریم ها، مدیریت واردات و صادرات را رها سازد، معنای این رابطه از بین رفته و سبب ورشکستگی بخش خصوصی می شود.

نایب رئیس سندیکای برق، ریسک سرمایه گذاری را در این شرایط متوجه بخش خصوصی دانست و گفت: برای افزایش سود و حمایت از سرمایه گذاری، بهتر است تا اصلاح ساختار، اجرای امور به بخش خصوصی واگذار شود و دولت نیز با نگاه کارشناسانه سیاستهای مناسب برای ورود و فعالیت بخش خصوصی در تولید انرژی را تدوین کند.

وی با انتقاد از ایجاد رانت و نگاه سلیقه ای در واگذاری مناقصات توسط بخش دولتی، افزود: برخورد سلیقه ای نیز از جمله مشکلات امروز فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق است که سبب تعطیلی واحدها شده لذا بهتر است تا دولت بر این بخش نظارت بیشتری داشته باشد.

کد خبر 40908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =