تغییر نیافتن نرخ مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان/ تداوم تخصیص ارز دولتی به روغن

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با بیان اینکه فروش فوق‌العاده نوروزی به معنی تشدید نظارت‌ها و فراوانی کالا است و نه تخفیف، از تداوم تخصیص ارز دولتی به روغن خبر داد و گفت که قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند و اگر تا آخر هفته هم قیمت مرغ عادی نشود مرغ منجمد به بازار تزریق خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، عباس قبادی در برنامه تیتر امشب درباره تنظیم بازار شب عید، اظهار داشت: در سال های گذشته در هر شهر و منطقه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با همکاری اصناف در آستانه شب عید برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری این نمایشگاه در هیچ نقطه کشور وجود ندارد و ستاد ملی کرونا هم با برگزاری آن موافقت نکرده است. اما با رعایت پروتکل های بهداشتی فروش فوق‌العاده در حوزه پوشاک، کیف و کفش  شیرینی، آجیل، خشکبار مواد پروتئینی، میوه و سایر اقلام و کالاهای پرتقاضا در شب عید، در محل صنوف و همچنین فروش‌های اینترنتی اجرا خواهد شد.  

وی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال جاری به دنبال تشویق و ترغیب مردم به حضور در بازار نیستیم. بنابراین خواهش ما این است که در صدر مسائل اقتصادی کشور، اولویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم فقط برای خرید کالاهای ضروری و فقط یکی از اعضای خانواده در بازار حضور پیدا کند.  

فروش فوق‌العاده امسال به معنی تخفیف نیست!  

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره میزان تخفیف در فروش فوق‌العاده امسال نیز تصریح کرد: تخفیف‌ها به سبک و سیاق سال‌های گذشته نیست، اما رعایت قیمت مصوب مهم است. فروش فوق‌العاده به این معنی است که اتحادیه‌ها قیمت‌ها را کنترل می‌کنند تا یکسان باشد و لزوماً به معنی تخفیف نیست. به عبارت دیگر فروش فوق‌العاده به معنی تشدید نظارت و فراوانی کالا است تا نوسانات قیمتی کالاهای پر مصرف به حداقل برسد.  

جزئیات تامین میوه شب عید

قبادی درباره تامین میوه شب عید نیز گفت: مقرر شده تامین میوه شب عید از سوی اصناف انجام می‌شود و در کنار آن حدود ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال ذخیره شده که اگر افزایش قیمتی اتفاق افتاد از محل ذخایر قیمت‌ها کنترل شود. در مورد موز هم که تقاضای آن در آستانه شب عید افزایش پیدا می‌کند، مقرر شد واردات آزاد شود که احتمالاً با ورود این محصول به کشور قیمت‌ها تا حدودی معتدل خواهد شد.  

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور در ادامه درباره تنظیم بازار مرغ اظهار کرد: دو ماه پیش مقرر شده بود جوجه‌ریزی به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد و اگر مازاد مصرفی بود شرکت پشتیبانی امور دام آن را خریداری و ذخیره کند. عموماً مرغدارها طوری برنامه ریزی می‌کنند که کل تولیدشان به انتهای سال که بیشتر نیاز بازار است برسد. امسال که اردیبهشت هم مصادف با ماه رمضان است که مرغدارها برنامه خود را طوری تنظیم کردند که در هر دو مقطع نیاز بازار را تامین کنند.  

اگر تا آخر هفته بازار مرغ عادی نشود مرغ منجمد تزریق خواهد شد

وی همچنین با بیان اینکه ذخایر مرغ منجمد کشور به اندازه کافی است، گفت: این اختیار به ما داده شده که در صورت نیاز مرغ منجمد به بازار عرضه شود و اگر تا آخر هفته قیمت مرغ عادی نشود از این ذخایر به بازار تزریق خواهد شد.  

قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به صحبت‌های محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، که با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها، حمل و نقل و جوجه یکروزه، خواستار افزایش مجدد قیمت مصوب مرغ شد، گفت: به مرغداران قول می‌دهیم در بحث نهاده‌ها نظر آنان را تامین کنیم، اما در مورد افزایش قیمت، خواهش می‌کنم تا پایان ماه مبارک رمضان قیمت تغییر نکند.    

قیمت هر کیلو گوشت مرغ در روزهای اخیر به ۳۰ هزار تومان رسیده است. اخیرا نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، گفت که قیمت واقعی مرغ، قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰ هزار و۴۰۰ تومان نیست. قیمت واقعی مرغ زنده با توجه به افزایش مولفه‌های تولید براساس آنالیز تشکل ها ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم نیز ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان می‌شود.

وی در ادامه به اتحادیه شیرینی و سایر اتحادیه‌های مربوطه قول داد که روغن و شکر مورد نیاز آنها تامین شود و گفت: شکر مصرف خانوار هر کیلو ۸۷۰۰ تومان عرضه می‌شود و کمبودی هم وجود ندارد، اما در بخش صنف و صنعت که از محل شکرهای وارداتی است افزایش قیمت داشتیم و در نهایت مقرر شد با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت نامحدود در اختیار اصناف قرار گیرد.  

تداوم تخصیص ارز دولتی به روغن

قبادی در ادامه با تاکید بر این که کمبود روغن نداریم، گفت: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن است که طی دو ماه گذشته بالغ بر ۱۷۳ هزار تن هم تولید شده است. مشکل بازار روغن انتظارات تورمی و پیش بینی افزایش قیمت روغن بود. اما همین جا اعلام می‌کنم که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به روغن تا زمانی که شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها به وضعیت مطلوب برسد ادامه خواهد داشت.  

وی افزود: در زمینه هیچ کالایی کمبود در کشور نیست و درمورد بازار شب عیدهم به مردم اطمینان می‌دهیم.

کد خبر 40890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =