امتیاز بزرگ صندوق توسعه ملی برای صادرکنندگان دارای اقساط معوق ارزی

رییس صندوق توسعه ملی اعلام کرد: صادرکنندگانی که دارای اقساط معوق ارزی هستند، می‌توانند تا پایان سال به نرخ روز و به صورت ریالی، معوقات خود را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مرتضی شهیدزاده صبح امروز(سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی تنها به تولیدکنندگانی تسهیلات ارزی می‌دهد که صادرکننده بوده و فارغ از شرایط نرخ ارز در داخل، بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند.

وی افزود: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های موجود، در دولت صحبت شد و بعد از نوشتن نامه رییس جمهوری به رهبر معظم انقلاب، ایشان مجوز دادند صادرکنندگان دارای اقساط معوق بتوانند تا پایان سال و به نرخ روز و ریالی معوقات خود را پرداخت کنند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی نهادی برای تحقق و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است زیرا توسعه کشور باید توسط فعالان بخش خصوصی صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط صندوق توسعه ملی در ۲ سال گذشته، گفت: در نظامنامه اعتباری صندوق تصویب شد، فقط به شرکت‌هایی که تا ۸۰ درصد سهام آنها خصوصی است، تسهیلات پرداخت شود.

این مقام مسئول توضیح داد: پیش از این شرکت‌هایی که ۵۱ درصد سهام آنها غیردولتی بود، خصوصی محسوب می‌شدند اما در صندوق مصوب شد که به شرکت های با بیش از ۲۰ درصد سهم دولتی، تسهیلات پرداخت نشود.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: برای آن دسته از شرکت‌هایی که ۲۰ درصد سهام آنها دولتی است هم محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده از جمله اینکه حکم مدیران آنها نباید توسط مقامات دولتی یا وزرا ابلاغ شود.

شهیدزاده گفت: از آنجا که اعطای تسهیلات تکمیلی در صندوق توسعه ملی ممنوع بود، مصوب شد برای هر پروژه بخش خصوصی تا ۴۰ درصد به صورت یکساله تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: تا پیش از این اعطای تسهیلات برای حمل‌ونقل برون شهری به بخش خصوصی توسط صندوق ممنوع بود ولی مصوب کردیم که بخش خصوصی هم بتواند از این تسهیلات استفاده کند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط یادآور شد: بانک‌های تخصصی از جمله بانک توسعه صادرات ایران می توانند تسهیلات ریالی خود را با نرخ ۱۱ درصد در اختیار سپرده‌گذاران بخش خصوصی قرار دهند.

شهیدزاده با بیان اینکه اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان را از سایر وزارتخانه‌ها جدا کردیم، اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان منابع در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دادیم تا زمینه تولید الکل برای مقابله با کرونا را فراهم کنند که این اقدام نقش زیادی در تحقق این اقدام داشت.

وی در پایان اعلام کرد: همچنین در هیات امنای صندوق توسعه ملی تصویب شد که به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، وجه التزام تسهیلات ریالی و ارزی بخش خصوصی بخشیده شود.

کد خبر 40886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =