ضرورت همفکری بانک مرکزی با ذی‌نفعان در سیاست‌گذاری رمزپول

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به خبر تهیه اولین سند جامع رمز پول توسط بانک مرکزی بر ضرورت همفکری نهاد سیاست‌گذار پولی با ذی‌نفعان و فعالان این حوزه تاکید کرد.

شهاب جوانمردی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تهیه ویرایش اولیه سند جامع رمز پول توسط بانک مرکزی، گفت: از رییس کل بانک مرکزی انتظار داریم تا نسخه اولیه این سند جامع را در اختیار ذی‌نفعان و فعالان حوزه تخصصی آن قرار دهد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در عصر کنونی قوانین و مقررات را در پشت درهای بسته تدوین کرد، افزود: هر نوع قانونی باید به نقد گذاشته شود؛ فعالان حوزه بانکداری الکترونیک همچنان مستندات خود درباره کیف پول الکترونیک و بحث‌هایی که درباره آن با بانک مرکزی داشتند را در اختیار دارند؛ در آن مقطع نیز بانک مرکزی نظرات فعالان این حوزه را نپذیرفت و امروز هم مشخص نیست که کاربر رمزپول چگونه با آن برخورد خواهد کرد.

روز گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بررسی روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک خاطرنشان کرد: انتظار داریم که بانک مرکزی ویرایش نسخ اولیه سند رمز پول را در معرض دید و قضاوت فعالان این حوزه تخصصی قرار دهد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها را بشنود. البته فرایند تصمیم گیری نهایی و تعیین چارچوب قوانین بالادستی، در ید اختیار نهادهای قانون‌گذار و رگولاتور است ولی بازهم این موضوع وظیفه بانک مرکزی در اطلاع رسانی و شفاف‌سازی برای تمام فعالان این حوزه را نفی نمی‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته در کشور نیز گفت: نرخ دلار در کشور تنها از طریق آمار میزان منابع و مصارف، تورم و تفاضل آن با خارج از کشور و رژیم تحریم‌ها تعیین نمی‌شود و بعضا تغییرات کوتاه مدت آن وابسته به اخبار سیاسی است.

جوانمردی اظهار داشت: هر زمانی بازار نسبت به کاهش محدودیت‌ها و تحریم‌ها خوشبین باشد، نرخ دلار در بازار کاهش می‌یابد و هر زمانی که احساس شود شرایط موجود حفظ شده یا تغییر نخواهد کرد، امکان افزایش نرخ دلار هم به وجود می‌آید.

کد خبر 40880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =