دولت و مجلس باید با همکاری کشور را از بلاتکلیفی خارج کنند

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد پیشین دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نباید بودجه سالانه کشور به بلاتکلیفی دچار شود ، تاکید کرد: دولت و مجلس نباید اجازه دهند مشکلات بودجه‌ای به ابزار سیاسی برای سوء استفاده برخی تبدیل شود.

به گزارش اگزیم نیوز، دکتر سیدحسین حسینی روز دوشنبه در گفت و گویی پیرامون تحولاتی که طی در هفته های اخیر بر سر لایحه بودجه دولت در مجلس ایجاد شد ، افزود: دولت و مجلس اشراف کامل به مشکلات اقتصادی کشور و محدودیت‌های موجود دارند و نباید این موضوع به چالشی سیاسی تبدیل شود.

وی ادامه داد: به طور حتم لایحه بودجه دارای ضعف هایی است که خود دولت نیز به آن آگاه بوده و اغلب آن مربوط به پیش بینی های درآمدی است که دولت برای بودجه ۱۴۰۰ تعیین کرد. نگرانی در این زمینه امری لازم است اما در واقع شاید خوشبینی های درآمدی بودجه امری لازم برای پیش برد اقتصادی باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت : دولت نیز به نگرانی و مسئولیت قانونی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر اجرای بودجه واقف بوده و همواره بر نظرات مجلس احترام گذاشته است. شفافیت در بودجه ۱۴۰۰ نیز همان احترام دولت برای مجلس در انجام مسئولیت خود است که در بودجه ۱۴۰۰ همانند سال های اخیر به چشم می آید.

حسینی تاکید کرد: در واقعیت باید پذیرفت رد لایحه بودجه به تغییر آن نخواهد انجامید و در این زمینه چندین دلیل وجود دارد. نخست آنکه اینگونه بودجه ریزی و پیش بینی درآمدی مربوط به نظام بودجه ریزی کشور است که به دولت دوازدهم خلاصه نمی شود و مربوط به ساختار بودجه بندی کشور است. علت دیگر این است که دولت باید پیش بینی درآمدی را با انتظارات تورمی هماهندگ کند و این مساله در صورت تحقق امری مطلوب و در صورت ناکامی آسیب زا است و همواره در چند دهه اخیر در دولت های مختلف تکرار شده است.

استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران تاکید کرد: فرصت دولت برای ایرادات ساختاری که مجلس گرفته است کوتاه و عملا دست دولت نیز برای تغییرات ساختاری بسته است، زیرا شاید این تغییرات نیازمند سال ها وقت و چکش کاری کارشناسی و همچنین استخراج جزئی ترین ارکان اقتصادی است که عملا در زمان کوتاهی که دولت برای اصلاح لایحه بودجه دارد امکان پذیر نیست.

حسینی گفت: موضوع دیگر در تغییر ناپذیری بودجه ۱۴۰۰ این است که دولت با محدودیت های اقتصادی ناشی از تحریم، مشکلات کرونایی و همچنین ضعف های موجود در قوانین اقتصادی و تجاری در رنج است و مجلس نیز از این محدودیت ها خبر دارد و نباید دولت را در فشار و تنگنا قرار دهد.

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید با همراهی و همفکری یکدیگر به عنوان دو قوه تاثیرگذار بر زندگی و معیشت مردم لایحه بودجه را که همانا مهم ترین سند مالی کشور است از بلاتکلیفی خارج کرده و به سرعت به نقطه مشترکی برسند. باید متولیان دولت و مجلس به دور از هیاهوهای سیاسی برخی بر روی یک میز بنشینند و هرچه سریع تر بودجه ۱۴۰ را به نقطه اجرا برسانند.

آثار عمده رد لایحه بودجه

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین به عوارض بلاتکلیفی بودجه برای اقتصاد کشور اشاره و تاکید کرد : این عوارض از همین حالا نیز تاثیر منفی خود را بر بازار و اقتصاد گذاشته است و امکان دارد اثرات منفی آن با طولانی شدن اختلافات بر سر بودجه عمیق تر شود.

حسینی ریزش بازار بورس و همچنین سرگردانی بازار را یکی از پیامدهای منفی رد بودجه ۱۴۰۰ دانست و افزود : همن حالا نیز ترس بسیاری از بلاتکلیفی اقتصادی سال آینده در طیف گسترده ای از مسائل اقتصادی از پروژه‌های عمرانی تا طرح های اقتصادی ایجاد شده که مستقیم و غیر مستقیم بر سفره و معیشت مردم اثر گذار است.

وی ادامه داد : ایجاد فضای ناامیدی از دیگر پیامدهای منفی رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که فضای ناامیدی قبلی در نتیجه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم ها را تشدید کرد و رفته رفته به بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت دامن زد.

استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران همچنین از حتمال سوء استفاده برخی از بلاتکلیفی بودجه ای هشدار داد و گفت: در روزهای اخیر مردم تصور می کنند شکاف مجلس و دولت بسیار عمیق بوده و مخالفین نظام نیز در داخل و خارج بر طبل اختلافات این ۲ نهاد می کوبند تا مردم را به طور کامل ناامید کنند. دولت و مجلس حتی اگر به همین دلیل هم باشد باید به تفاهم برسند و اجازه ندهند بار روانی بر تبعات اقتصادی مجادله بر سر لایحه اضافه شود.

پرهیز از اظهار نظرهای شبه کارشناسی 

دکتر حسینی همچنین از اظهار نظر برخی به عنوان کارشناس در باره لایحه بودجه انتقاد کرد و از آنها به عنوان اظهارات " شبه کارشناسی " یاد کرد.

وی گفت: در مورد لایحه بودجه و روابط دولت با مجلس بر سر این سند باید کارشناسان و متخصصانی اظهار نظر کنند که از جزئیات نظام بودجه ریزی آگاه باشند. متاسفانه بعضا شاهد این هستیم که برخی چهره های دانشگاهی و حتی غیردانشگاهی در لباس کارشناسان اقتصادی سخنانی مطرح می کنند که نه تنها مشکلی از بودجه دولت و مجلس حل نمی کند، بلکه بر طبل ناامیدی نیز می کوبند.

این استاد بازنشسته دانشگاه حل مشکلات اقتصادی از قبیل بودجه را نیازمند نگاه کارشناسی فراجناحی، آگاه و تخصصی دانست و تاکید کرد: باید تمام نظرات کارشناسی در مسیر ایجاد وحدت حل مشکل، ارائه راهکار و آرامش مردم باشد.

وی در پایان از دولت و مجلس خواست تا هرچه سریع تر کشور را از گمانی زنی ها، مشکلات و سوء استفاده های سیاسی ناشی از رد بودجه عبور دهند تا فضای آرامی در کشور برای تمرکز بر دیگر مشکلات ایجاد شود.

کد خبر 40866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =