تاثیر برداشته شدن محدودیت میانگین ارزش واردات بر افزایش نرخ دلار

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته را بخشنامه بانک مرکزی و برداشته شدن محدودیت ۵۰۰ هزار دلاری میانگین ارزش واردات شرکت‌ها عنوان کرد.

سیدحسین سلیمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، درباره دلایل رشد نرخ دلار در روزهای اخیر، گفت: دلار بار دیگر در روزهای گذشته خیز گرفته و عمده‌ترین دلیل این موضوع نیز عدم ثبات در اقتصاد کلان و سیاست‌گذاری‌هاست.

وی با اشاره به بخشنامه دوم بهمن ماه بانک مرکزی در خصوص آزاد شدن واردات تا سقف ۵۰۰ هزار دلار برای دارندگان کارت‌های بازرگانی، گفت: این بخشنامه باعث افزایش تقاضا برای ارز شده زیرا هزاران شرکت و بنگاه تولیدی نیاز به واردات مواد اولیه و ماشین آلات دارند، البته نکته مثبت این بخشنامه آن است که بنگاه‌ها با انجام این واردات، تولید خود را افزایش داده و اشتغالزایی خواهند داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، ادامه داد: با این حال تخصیص کم ارز و تقاضای بالای آن یکی از دلایل افزایش دوباره نرخ دلار طی روزهای گذشته است.

براساس این بخشنامه، صاحبان کارت بازرگانی طبق رشته‌ فعالیت‌هایی که روی کارت آنها ثبت شده، می‌توانند تا سقف ۵۰۰ هزار دلار برای کالاهایی که تا پیش از این سابقه واردات آن را نداشته‌اند، اقدام کنند. به این ترتیب، دستورالعمل مربوط به محدودیت میانگین ارزش واردات دو سال گذشته برای واردات سال جاری، برداشته شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، تصریح کرد: وقتی فردی با کارت بازرگانی کالایی را امروز و با نرخ‌های ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ثبت سفارش کند، در زمان ورود کالا ممکن است نرخ دلار تا ۲۶ یا ۲۷ هزار تومان بالا رفته باشد و آن فرد نیز کالای وارد شده را با ۲۰ درصد سود بازرگانی در بازار عرضه خواهد کرد که این امر باعث افزایش تورم خواهد شد.

سلیمی ادامه داد: سال آینده یکی از سرنوشت‌سازترین سال‌ها در زمینه افزایش نرخ تورم برای اقتصاد کشور خواهد بود مگر اینکه توافقاتی در زمینه سیاسی و برطرف شدن محدودیت‌ها برداشته شود.

وی به اظهارات شب گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: براساس اظهارات محسن رضایی، موضوع الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد که خود موضوع مهمی است.

این کارشناس مسائل بانکی تصریح کرد: حضور در بازارهای خارجی مستلزم الزاماتی است که یکی از آنها برداشته شدن محدودیت های تحریمی و دیگری اتصال به سیستم بانکی است؛ از راه تجارت است که می‌توان صادرات و واردات داشت و تولید را افزایش داد، تورم را کنترل کرد و اشتغال را هم بالا برد.

کد خبر 40857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =