تامین مالی کسب و کارهای خانگی از طریق فرابورس

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: بازار سرمایه و فرابورس در گذشته در راستای تامین مالی شرکت‌های متوسط و بزرگ در حال فعالیت بودند، اکنون نه تنها شرکت های کوچک بلکه کسب و کارهای خانوادگی هم می‌توانند از طریق این بازار تامین مالی کنند.

به گزارش اگزیم نیوز، «امیر هامونی» امروز (یکشنبه) در مراسم آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ۹۴ بیش از ۳۰ جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید.

وی افزود: به مدت پنج سال بررسی های لازم برای اجرای این تامین مالی صورت گرفت و مطالعات زیادی از کشورهای مختلف در این زمینه صورت گرفت و در جلسات برگزار شده آن ها را بررسی کردیم.

هامونی اظهار داشت: برای نخستین ‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی، اقدام به تامین مالی کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به یک پلتفرم (سامانه) که در بستر بلاک‌چین است مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: درخواست‌های بررسی‌شده برای موافقت اصولی به سکوهای عامل تامین مالی جمعی در سامانه www.cf.ifb.ir تاکنون ۷۲ مورد و تعداد درخواست‌های بررسی‌شده ۲۸ مورد بوده است.

وی افزود: همچنین به هفت متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و چهار مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

هامونی با اشاره به شاخص صکوک فرابورس ایران گفت: این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است.

مدیرعامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی به تحلیل‌های سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد زیرساخت جهت تولید ابزارهای پوشش ریسک در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است.

هامونی با اشاره به اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران اظهار داشت: فراهم‌کردن امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزش‌گذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک از جمله اهداف این شاخص تلقی می شود.

تامین مالی کسب و کارهای کوچک از طریق فرابورس

هامونی با تشریح تامین مالی کسب و کارهای کوچک از طریق فرابورس، گفت: در چند سال گذشته و در زمان رییس اسبق سازمان بورس تفاهم نامه ای برای تامین مالی جمعی امضا شد که در خصوص این تفاهم نامه و ابلاغ مصوبه ای از سوی شورای عالی بورس، فرابورس ایران به عنوان تنظیم کننده و بانی تامین مالی جمعی انتخاب شد.
 
وی خاطرنشان کرد: اکنون چند سال است اقدامات لازم برای تامین مالی جمعی انجام شده است، ضمن ارائه برخی از مجوزها و موافقت های اصولی در نهایت امروز ثمره تفاهم نامه و دستورالعملی را که شورای عالی بورس به فرابورس ابلاغ کرده است با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله فعالیت می رسد و امروز شاهد رونمایی این ابزار جدید بودیم.

هامونی با بیان اینکه این ابزار کمک کننده به تامین مالی کسب و کارهای کوچک یا استارتاپ‌ها است، اظهار داشت: این مجموعه‌ها به طور حتم نباید جزو شرکت‌های دانش بنیان باشند بلکه ممکن است به لحاظ فنی، برخی از اصناف کشور هم شامل این مساله شوند و در مرحله استفاده از این تامین مالی قرار گیرند.

به گفته مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، کسب و کارهایی که فعالیت های خوبی را در حوزه فعالیت خود دارند می توانند از طریق بازار سرمایه و ابزار تامین مالی جمعی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تامین مالی کنند.

وی ادامه داد: برای مثال ممکن است خانواده ای از هنر فرش بافی برخوردار باشند اما از امکانات لازم برای تامین مالی تهیه نخ و دار قالی بافی برخوردار نباشد، این افراد می توانند از این طریق تامین مالی کنند، اما به طور حتم باید دارای شرکت حقوقی باشند و از طریق این شرکت اقدام به تامین مالی کنند.

هامونی با بیان اینکه همه نوع کسب و کاری مانند فرش دست بافی در یک روستا تا طرح های دانش بنیان و شرکت های با مسوولیت محدود می توانند در این بازار تامین مالی کنند، اظهار داشت: بازار سرمایه و فرابورس در گذشته در راستای تامین مالی شرکت های متوسط و بزرگ در حال فعالیت بودند، اکنون نه تنها شرکت های کوچک بلکه کسب و کارهای خانوادگی هم می توانند از طریق این بازار تامین مالی کنند.

مدیر عامل شرکت فرابورس با بیان اینکه رقم این تامین مالی می تواند از یک ریال تا سقف ۱۰ میلیارد تومان باشد، گفت: ممکن است فردی نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد که این رقم را می تواند از طریق بازار سرمایه دریافت کند اما همه افرادی که در این مبلغ مشارکت می کنند نیازمند دریافت گواهی مشارکت هستند و به عنوان سهامدار کسب و کارهای کوچک می شوند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ ضمانتی برای موفقیت طرح ها وجود ندارد و مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند.

کد خبر 40844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =