اوراق گام به عنوان ضمانت‌نامه قابل ثبت شد

براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی درباره گواهی اعتبار مولد (گام)، از آنجایی که این اوراق بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت موسسه اعتباری صادر می‌شود، قابل ثبت در سامانه سمات با ماهیت ضمانت نامه است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، بانک مرکزی با هدف رفع موانع پولی رونق تولید، هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی، دستورالعمل طرح گواهی اعتبار مولد (گام) را از طریق صدور اوراق گام صادر کرده است.

در این دستورالعمل آمده است: " با عنایت به مفاد تبصره ی (۲) ماده (۶) نسخه اصلاحیه دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) ابلاغی طی بخشنامه شماره ۹۹/۲۸۶۶۵۳ مورخ نهم آذرماه ۱۳۹۹ (ابلاغی طی بخشنامه داخلی شماره ۰۲۶/۰۲/۳۰/ب ر مورخ شانزدهم آذرماه ۱۳۹۹) مبنی بر الزام بانک ها و موسسات اعتباری به اخذ شماره منحصر به فرد از سامانه گام و ثبت اطلاعات تکمیلی در سامانه سمات، به استحضار می رساند با توجه به اینکه اوراق گام بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت موسسه اعتباری صادر می شود، لذا این اوراق با ماهیت ضمانت نامه در سامانه سمات قابل ثبت است.

در حال حاضر زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری "سامانه گام" آماده بهره برداری بوده و ارتباط سامانه مذکور با سامانه های مرتبط از جمله سامانه سمات برقرار است. علی ایحال روش ثبت اطلاعات اوراق گام در سامانه سمات شامل مراحل ذیل است:

۱ـ ثبت اطلاعات و معرفی اوراق گواهی در سامانه گام و اخذ کد رهگیری ۱۶ رقمی از این سامانه (کاربران موسسه اعتباری می توانند از طریق فرم محصول گواهی و گزارش محصول گواهی این کد را مشاهده و استخراج کنند.)

۲ـ فراخوانی سرویس ضمانتنامه در سامانه سمات و ثبت کد ۱۶ رقمی ماخوذه از سامانه گام به عنوان شماره درخواست (پیگیری) ضمانتنامه در این سامانه.

۳ـ انتخاب فیلد نوع ضمانتنامه و ثبت کد "۰۸" تحت عنوان "اوراق گام" در این فیلد.

۴ـ تکمیل سایر فیلدهای اطلاعاتی سرویس ضمانتنامه در سامانه سمات به مثابه انواع دیگر ضمانتنامه های قبلی ثبت شده در سیستم.

بدیهی است مسوولیت نظارت و کنترل هم‌پوشانی کامل اطلاعات ثبت شده در سامانه گام و سامانه سمات با مسوولین ذیربط در آن بانک/موسسه اعتباری بوده و هرگونه عدم انطباق اطلاعات، قابل پذیرش نخواهد بود.

کد خبر 40704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =