توزیع کود اوره امسال ۳۰۰ هزار تن بیشتر شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تا دی‌ماه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

«حمید رسولی»در گفت و گویی به مناسبت دهه مبارک فجر افزود: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود سه میلیون تن کود یارانه ای ازته، فسفاته و پتاسه باید توسط تامین و توزیع شود که از این میزان دو میلیون و ۴۰۰ هزارتن کود ازته (اوره) و ۶۰۰ هزارتن کودهای فسفاته و پتاسه است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهارداشت: در ۱۰ سال اخیر برنامه بخش کشاورزی برای تامین کود اوره حدود دو میلیون تن و در سال‌های اخیر این میزان به دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده بود، اما امسال با پیگیری های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی این عدد به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن  رسیده که ۲۰۰ هزارتن افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

 وی تصریح کرد: هرچند که نیاز بخش کشاورزی حدود سه میلیون تن کود اوره در سال است، اما همین که نسبت به سال‌های گذشته افزایش ۲۰۰ هزارتنی پیدا کرده است جای خوشحالی دارد.

رسولی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن کود اوره توسط شرکت های پتروشیمی تحویل بخش کشاورزی شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن بود، رقم ۳۰۰ هزارتن افزایش را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: امسال علیرغم اینکه در مقطع کوتاهی به دلیل سرما و برودت هوا گاز شرکت های پتروشیمی قطع شد اما با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی و دستور رییس جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری و وزیر نفت، شرکت های پتروشیمی سریع تر گازشان وصل شد و شرکت های مذکور به مدار تولید رسیدند و ما از برنامه عقب نیستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اوج تامین و تحویل کود اوره مربوط به ماه های بهمن و اسفند و متعاقب آن فروردین ماه برای کشت بهاره است، اظهارداشت: طبق توافقی که در ابتدای سال با شرکت های پتروشیمی داشتیم کود را طی ماه های آتی طبق برنامه تحویل خواهیم گرفت و هماهنگی های لازم بعمل آمده است.

وی افزود: در بهمن ماه واسفندماه هر سال برای مصرف کشت بهاره مناطق گرمسیر، معتدل و سردسیر که به تدریج وارد مدار تولید می شوند، باید ۶۰۰ هزارتن (یعنی  هرماه۳۰۰هزار تن) کوداوره را تدارک و توزیع کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مناطق باشیم.

رسولی گفت: بنابراین در ۱۱ روز اول بهمن ماه توانستیم سهمیه ها را طبق برنامه از شرکت های پتروشیمی طرف قرارداد تحویل بگیریم.

رشد ۴۵ درصدی تامین و توزیع کود اوره در ۱۰ ساله اخیر 

وی اضافه کرد: در بحث تامین، تدارک و توزیع کود اوره امسال نسبت به سال گذشته (سال ۹۸ ) نزدیک به ۳۰ درصد و نسبت به میانگین ۱۰ ساله بیش از ۴۵ درصد رشد داشته ایم.

۱۴۰ هزار تن ذخایر کود اوره کشور

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی برای حفظ امنیت غذایی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین اکنون بیش از ۱۴۰ هزارتن کود اوره برای ذخایر استراتژیک موجود است و جایی برای نگرانی نداریم.

وی اضافه کرد: این ذخایر به صورت مستمر بروزرسانی می شود و در صورت نیاز برای امنیت بخش کشاورزی به بازار تزریق خواهد شد.

نرخ کود اوره فقط حدود ۱۹ درصد رشد یافت

رسولی درباره قیمت کود اوره در سالجاری گفت: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره از ابتدای دی ماه و پس از یک و نیم سال کمی افزایش یافت و به قیمت ۶۵ هزارتومان به دست کشاورزان می رسد که کمتر از ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، سال گذشته قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره ۵۵ هزارتومان بود یعنی هر کیلوگرم کود اوره نسبت به سال قبل تنها ۲۰۰ تومن افزایش داشته است که نسبت به سایر نهاده های کشاورزی کمترین میزان رشد را داشته است.

وی اظهارداشت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت ویژه از کشاورزان به دنبال تامین و تدارک کود اوره تولید داخل و با قیمت مناسب است به طوریکه اجازه نداند کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی افزایش قیمت چندانی مانند سایر نهاده ها و خدمات کشاورزی داشته باشد.

ورود دو شرکت پتروشیمی جدید به مدار تولید کود اوره 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اکنون شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کوداوره مورد نیاز بخش کشاورزی را از شرکت های پتروشیمی عسلویه، رازی بندر امام خمینی، شیراز، خراسان و کرمانشاه تامین می کند.

وی تصریح کرد: میزان تولید کود اوره این شرکت های پتروشیمی سالانه بیش از ۶ میلیون تن است که حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزارتن آن به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تحویل داده می شود و بیش از ۳.۶ میلیون تن از این محصول نیز به کشورهای هدف صادر می شود.  

رسولی افزود: قرار است تا پایان سال دو شرکت پتروشیمی دیگر همچون پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان و پتروشیمی مسجد سلیمان نیز وارد مدار تولید کود اوره شوند.

به  گفته وی، شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان و پتروشیمی مسجدسلیمان فعلا در حال تولید آزمایشی بوده و امیدواریم در فروردین ماه سال  ۱۴۰۰ به تولید عملیاتی برسند.

۱۰۰ هزار تن طرح قرارداد کود اوره با پوشش گوگردی 
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی و مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی گفت: البته برنامه طرح قرارداد کود اوره با پوشش گوگردی برای شالیزارهای شمال کشور به میزان ۱۰۰ هزار تن آماده شده که البته هنوز به امضا نرسیده است.

به گفته وی، تکنولوژی کود اوره با پوشش گوگردی برای این است که کود اوره بلافاصله در آب حل می شود اما با پوشش گوگردی تحت عنوان (کندرهایش) اوره  پس از ۲۰ روز آزاد می شود که در افزایش تولید محصول، نقش بسزایی دارد.

کد خبر 40596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =