مگر از درآمدهای نفتی خبر ندارید، چرا وابستگی به نفت را افزایش دادید؟

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مگر گزارش‌های به کلی سری و محرمانه را نمی‎‌خوانید؟ مگر از درآمدهای نفتی خبر ندارید؟ چطور وابستگی بودجه به نفت را در کمیسیون تلفیق افزایش دادید؟

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «محمد باقر نوبخت» صبح روز جاری(سه شنبه)با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: از صبح که بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شروع شد، مطالب متنوعی از سوی نمایندگان مطرح شد.

وی افزود: انتظاری که نمایندگان و مردم دارند این بود که اظهارات و اشکالاتی که از ۱۲ آذرماه که لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد آیا برطرف شده است یا خیر؟

نوبخت اضافه کرد: «مگر گزارشات به کلی سری و محرمانه را نمی‎‌خوانید؟ مگر از درآمدهای نفتی خبر ندارید؟ چطور وابستگی بودجه به نفت را در کمیسیون تلفیق افزایش دادید؟»

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش وابستگی بودجه به نفت در کمیسیون تلفیق را در تضاد با موضع گیری‌های انتقادی نمایندگان علیه دولت خواند و خطاب به رئیس مجلس گفت: گزارش‌های به کلی سری برای مجلس می‌آید و ایشان می دانند که درآمد چند صد هزار میلیاردی به چند دلار رسیده است. با این وضعیت داریم کشور را اداره می کنیم و مقاومت ملت را در برابر فشارهای عظیم اقتصادی به منصه ظهور رسانده‌ایم.

وی اظهار داشت: گزارشات خیلی سری و محرمانه خزانه هر هفته برای شما ارسال می شود. شهادت دهید که آیا تا کنون بیش از ۷۰ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص یافته است یا نه؟ آن هم در شرایطی که انتظار داشتند در تابستان گرم امسال ملت ما به ستوه بیاید.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: توجه دارید که به محض تقدیم لایحه بودجه که خوشبختانه در دوره دولت یازدهم و دوازدهم در همه سال‌ها طبق قانون در زمان تعیین شده تقدیم مجلس شده است.

وی افزود: انتظار نسبت به انتقادات صورت گرفته این بود که در این دو ماه اشکالات برطرف شده باشد.

نوبخت با بیان اینکه اولین انتقاد نسبت به رشد منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود، افزود: امروز مردم منتظر هستند که مشاهده کنند آیا مجلس شورای اسلامی پس از دو ماه که لایحه را در اختیار داشت و اختیار لازم برای تغییرات داشت آیا از این اختیارات در راستای رفع اشکالات و انتقادات استفاده کرده یا در جهت تایید آن بود؟

وی ادامه داد: منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود و عنوان شد که این منابع ۴۷ درصد رشد داشت، پس از واگذاری این رقم پیشنهادی به کمیسیون‌ها به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: سوال مردم این است که اگر انتقاد بر این بود که این رقم رشد زیادی داشته، نمایندگان چرا به آنچه که انتقاد به دولت بود و دو ماه فضای سیاسی تحت تاثیر آن بود چرا اصلاح نکردند؟ مگر قرار نبود اصلاح ساختار بودجه لحاظ شود.

وی افزود: «ریاست مجلس شورای اسلامی بارها از ضرورت اصلاح سخن گفت و بنده به عنوان کسی که در سازمان اصلاح ساختار را تقدیم کردم انتظار داشتم اصلاحات لازم انجام شود اما نه تنها بودجه تقلیل نیافت بلکه رشد نیز داشت.»

نوبخت در ادامه گفت: انتقاد دیگر به لایحه بودجه این بود که چرا وابستگی به نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به گذشته ۱۹۹ میلیارد تومان افزایش یافته است، امروز مردم و نمایندگان حق دارند بدانند که آیا مجلس به گفته خود مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع عمل کرده است؟

وی افزود: این رقم در کمیسیون تلفیق به صورت مستقیم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان اضافه شد و در واقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند ۱۶ هزار میلیارد بیشتر از میزان پیش‌بینی شده در لایحه پیشنهادی از محل فروش نفت کسب درآمد کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: آرزو داشتیم شرایط به گونه‌ای بود که نفت را در بودجه نمی آوردیم اما شما مطلع هستید که لایحه بودجه سال آینده، بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی است، دولت سه سال محاصره اقتصادی را تحمل کرد و افرادی که منتظر بودند طرح‌های عمرانی متوقف شود شاهد هستند که این طرح‌ها در حال اتمام است.

وی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارشات محرمانه خزانه هر هفته و هر ماه ارائه می‌شود و طبق این گزارش‌ها ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پول پرداخت کردیم و این رقم جدا از تخصیص ۷۷ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌هاست.

نوبخت با بیان اینکه دشمنان انتظار داشتند با اعمال فشار، مردم را به ستوه بیاورند، افزود: گرچه مردم در شرایط سختی هستند، اما ما تلاش می کنیم کاهش جبران قدرت خرید مردم را با افزایش‌هایی که انجام می‌دهیم خنثی کنیم.

وی گفت: درآمد نفتی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به چند میلیارد دلار کاهش یافته است و دولت پس از سه سال محاصره اقتصادی با ۱۰۹ میلیارد دلار کشور را اداره می‌کند تا مقاومت ملت را در برابر استکبار جهانی عملیاتی کند، در این شرایط، بسیاری انتقاد کردند که دولت در لایحه بودجه، فروش نفت را افزایش داده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: شاهد بودیم که کمیسیون تلفیق، هدفمندی یارانه‌ها را نیز بیش از سال گذشته به نفت وابسته کرد.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه برای مبارزه با رانت، اظهارداشت: باید توجه داشته باشید که بودجه اختصاصی برای خرید کالاهای اساسی که در گذشته ۲۵ میلیارد دلار بود، به تدریج ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و پنج میلیارد دلار تقلیل یافت.

نوبخت با بیان این پرسش که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: «این عناوین را که گفته می‌شود ارز ۴۲۰۰ تومانی طرفداران خاصی دارد که از آنها استفاده می‌کنند را مجرمانه می‌دانم.»

وی افزود: همه کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند مشخص هستند و از رییس مجلس می‌خواهم دوباره این اسامی را منتشر کند البته قبول داریم که برخی خطا کردند و با وجود اینکه ارز دولتی دریافت کردند اما کالایی وارد نکردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اما باید توجه داشته باشید در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی است مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و دولت نمی پذیرد در این شرایط بدون تمهید مقدمات لازم، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و قیمت ارز را آزاد کند، آیا با این روش می‌توان جلوی گرانی را گرفت؟

وی گفت: برخی عنوان می‌کنند که میزان یارانه نقدی را اضافه کنیم، باید بگویم هم اکنون حداقل به ۳۵ میلیون نفر مبلغ ۱۲۰ و ۱۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم، مگر تغییری در زندگی مردم ایجاد شده است؟

نوبخت درباره واردات خودرو به کشور، اظهار داشت: سوال من از شما مجلس انقلابی این است که آیا اجازه می‌دهید تمام خودروهای لوکس که پیش از این با ممنوعیت واردات مواجه بودند، به ازای دریافت ۱۷ هزار میلیارد تومان دریافت مالیات وارد شود، با واردات این خودروها به مردمی که به آنها متعهد هستید چه پاسخی خواهید داد؟

وی درخصوص انتقاد به دولت درباره کاهش ارزش پول ملی، گفت: دولت ارزش پول ملی را تقلیل نداده است. در شرایطی که قیمت ارز بیش از چهار و پنج سال کمتر از ۴۲۰۰ تومان بود چرا باید مجلس ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را مطرح کند؟ ما باید تلاش کنید نرخ ارز پایین‌تر از این رقم باشد و جلوی تورم را بگیریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و انتظار داشت انتقادات در این لایحه برطرف شود اما شاهد بودیم نه تنها کمیسیون تلفیق اعداد پیشنهادی دولت را تایید کرد بلکه اعداد و ارقامی را نیز اضافه کرد.

وی اظهارداشت: رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی یعنی اینکه عقل جمعی ما نیز نتوانست آن را اصلاح کنیم و چنانچه امروز کلیات لایحه بودجه رد شود در واقع اعداد و ارقام کمیسیون تلفیق تایید نشده است.

نوبخت تاکید کرد: هر چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام کنند مورد تایید دولت است مشروط بر اینکه با اهداف ما برای مقابله با تورم و رانت خواری همخوانی داشته باشد.

کد خبر 40519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =