ایران، پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو

جمهوری اسلامی ایران درجایگاه پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو قرار گرفت که این مهم همزمان با حضور وزیر صنعت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و رونمایی از بورد کنترلی داخلی انجام شد.

به گزارش اگزیم نیوز، صبح امروز (شنبه) در جریان نخستین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، بورد کنترلی داخلی‌سازی شده ایربگ (کیسه هوا) و نسل پنجم ECU (کامپیوتر خودرو) تولیدی یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی را رونمایی کرد.

پیش از این کیسه، داشبورد و دیگر قطعات و متعلقات ایربگ توسط شرکت یاد شده، تولید می‌شد.

بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردی‌ترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر می‌کند و شرکت ایرانی کروز (تولیدکننده قطعات خودرویی کشور) موفق به داخلی‌سازی این قطعه شد.

تاکنون پنج شرکت از چهار کشور ژاپن، آلمان، چین و آمریکا این فناوری را در اختیار داشتند و اکنون ایران به پنجمین دارنده این فناوری در جهان مبدل شد.

به گفته «محمدمهدی سیفی» کارشناس طراحی ACU واحد تحقیق و نوآوری شرکت یاد شده، از سال ۹۳ تیمی در این شرکت به منظور تولید این قطعه و در اختیار گرفتن دانش آن شکل گرفت.

وی به ایرنا گفت: مهندسی امنیت (SAFETY) روی این محصول انجام شده تا در موقع رانندگی باز نشود، بلکه در زمان تصادف شدید عمل کند.

سیفی خاطرنشان‌کرد: آزمایش‌های صحت‌گذاری و صحت‌سنجی این محصول در داخل خود شرکت انجام شده، اما تست اصلی و نهایی که همان تست تصادف است بر روی خودروی تیبا در کشور اسپانیا به انجام رسید که نتیجه بسیار خوبی داشت.

وی تاکیدکرد:‌ این شرکت با تغییر کالیبراسیون قادر به ارائه این قطعه حساس برای مجموعه ایربگ هر خودرویی است و اکنون فقط inflator (چاشنی انفجاری ایربگ) داخلی‌سازی نشده است.

به گزارش ایرنا، تولید قطعه انفجاری و چاشنی مربوط به ایربگ، در توان و تخصص شرکت‌های قطعه‌ساز نیست و تاکنون هیچ شرکتی برای تولید آن پیش قدم نشده است، با این حال گفت وگوهایی با وزارت دفاع در این زمینه انجام شده است.

چاشنی، یک قطعه ایمنی محسوب می‌شود و اگر به جای سوختن و تولید گاز، منفجر شود، به مثابه کار گذاشتن مین داخل خودرو است؛ به همین دلیل است که فقط چهار شرکت در جهان آن را تولید می‌کنند.

رونمایی از نسل پنجم کامپیوتر خودرو

وزیر صنعت امروز همچنین از نسل پنجم کامپیوتر خودرو (ECU) تولید شرکت کروز رونمایی کرد.

به گفته «فرزاد صبحی» کارشناس طراحی ECU مرکز تحقیق و نوآوری شرکت یاد شده، داخلی‌سازی کامپیوتر خودرو از سال ۹۰ در این شرکت در پی تحریم‌ها آغاز شد که امروز به نسل پنجم رسیده است.

وی بیان‌داشت: نسل پنجم کامپیوتر خودرو در جدیدترین محصولات خودروسازان بزرگ کشور به‌کارگیری می‌شود که در حقیقت واحد کنترل موتور بوده و مدیریت مصرف سوخت، شتاب‌گیری و ترمز، ارتباط با سایر قطعات و غیره را بر عهده دارد.

صبحی خاطرنشان‌کرد: همه اجزا و قطعات ECU از جمله بخش های سخت افزاری و نرم افزاری، سیستم، کالیبراسیون و غیره داخلی‌سازی شده است.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور حدود ۲۰۰ شرکت داخلی آغاز شد.

 

 

کد خبر 40422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =