اردکانیان: پیوستن به اوراسیا اقدامی در جهت همسویی با روند کنونی اقتصاد جهانی بود

وزیر نیرو تاکید کرد که امضای قرارداد موقت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدامی هوشمندانه و در جهت همسویی با روند کنونی اقتصاد جهانی و اهداف اقتصادی کشور و همچنین در تقابل با تحریم های آمریکا بود.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رضا اردکانیان صبح امروز (چهارشنبه)و در پیام ویدئویی خود برای افتتاحیه نشست اقتصادی ایران و اوراسیا، گفت: با توجه به اهمیت روزافزون ارتباطات اقتصادی ایران و اوراسیا، برگزاری این همایش و همایش های مشابه نه تنها نقش مهمی در افزایش آگاهی تجار و فعالان اقتصادی نسبت به تعهدات و امتیازات موافقتنامه ایفا کرده بلکه می تواند همه را به اهمیت و شناخت و درک بیشتر شرایط جدید ترغیب کند.

وی افزود: قطعا با شناخت ساختار اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اهداف و اولویت های این اتحادیه می توان همکاری و پیوندهای بیشتری را در جهت منافع ملی ایفا کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: تلاش جهت رفع چالش ها به کیفیت اجرای تصمیمات تجاری با موافقت نامه تجارت آزاد کمک قابل توجهی خواهد کرد. امضای قرارداد موقت با اوراسیا حرکتی هوشمندانه و در جهت همسویی با روند کنونی اقتصاد جهانی بوده و با اهداف اقتصادی کشور منطبق و در تقابل با سیاست های تحریمی آمریکا بود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با تامل در اهداف اسناد بالادستی و پایین دستی می توان دریافت اصلی ترین راهبرد بر سیاست های اقتصادی کشور طی سال های پیش رو بر محور توسعه صادرات و حرکت در مسیر الگوی رقابت پذیری و اصلاح سیاست های داخلی آن استوار است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: بهره گیری از ترتیبات تجاری منطقه ای در جهت راهبرد توسعه صادرات امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. چگونگی حضور ایران در اوراسیا و پذیرش تعهدات مربوطه و انطباق با اهداف توسعه باید در دستور کار متولیان کشور قرار گیرد.

وی گفت: اجرای کامل موافقت نامه های قبلی باید در اولویت سیاست خارجی کشور قرار گیرد زیرا این موضوع یکی از شاخص های حضور در بازارهای جهانی است و به قرار گرفتن کشور در تراز تجارت جهانی کمک می کند. با ارای این موافقت نامه ها موانع تجاری و تعرفه ها در سطح منطقه حذف و دسترسی به بازارهای بزرگتر فراهم خواهد شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: مساله تجارت بین المللی به امری پیچیده و تخصصی تبدیل شده و قواعد و ضوابط سازمان تجارت جهانی بر دامنه پیچیدگی تجارت بین المللی افزوده است؛ هرچند ما نیاز به روز رسانی رویه ها و ساختارها داریم.

این مقام مسئول، از جمله این نارسایی ها را مربوط به قواعد مبدا و ضوابط احراز منشا کالاها برای اعطای ترجیحات تجاری اعم از تعرفه ای و غیر تعرفه ای ذکر کرد و گفت: ما نیازمند ایجاد ساختارهای مناسب در سطح ملی در این خصوص هستیم.

وی افزود: تاکید من به عنوان هماهنگ کننده فعالیت سازمان های دولتی در امر این موافقتنامه و به ویژه در خصوص دائمی کردن آن برای موفقیت این است که به این موافقت نامه به شکل جامع نگاه کنیم و تحقق الزامات اجرایی آن را فراهم کنیم. در این میان نقش اتاق انصافا نقش ویژه ای است و متولی اصلی این فعالیت بخش خصوصی است و سازمان های دولتی تسهیل کننده این ارتباط باشند.

اردکانیان تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متولی بخش خصوصی از جایگاه و اهمیت خاصی در فرآیند مذاکرات تجارت آزاد و اجرای آن برخوردار است، ضمن آنکه نقش اتاق در صدور گواهی مبدا و مباحث فنی آن برکسی پوشیده نیست.

همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به همت اتاق بازرگانی تهران و با حضور رئیس اتاق تهران و روسای سازمان‌های دولتی، دیپلمات‌ها و نمایندگان بخش خصوصی در حال برگزاری است.

کد خبر 40317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =