ضرورت تغییر الگوی اینشورتک ها در مسیر کسب و کارها

معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی گفت: الگو و پارادایم اینشورتک ها برای ارائه خدمات به کسب و کارها، خلاقانه نیست بلکه برای توسعه آن به تغییرات کاربردی و همسو با شرایط نیاز دارد.

مهدی ملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، به جایگاه فین تک ها(کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی)در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: اینشورتک ها حاصل فین تک هستند؛ بنابراین باید خلاقانه تر به حوزه کسب و کار ورود کرده و عمل کنند.

این فعال حوزه فناوری افزود: تغییر فضای کسب و کار از اهداف فین تک ها به شمار می رود و اینشورتک، به عنوان ابزار صنعت بیمه با هدف دستیابی به این هدف و رهایی از فرایندهای سنتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: اکنون زمان همسویی اینشورتک ها با نیاز روزآمد کسب و کارهاست که با در نظر گرفتن آیتم هایی همچون ارتقاء سودآوری، بهینه سازی روندها، افزایش ضریب نفوذ، کاهش ریسک و.... خدماتی متنوع ایجاد و ارائه شود.

ملکی خلاقانه بودن را  یکی دیگر از مشخصه های اینشورتک ها دانست و پیشنهاد کرد که اینشورتک ها با اخذ الگوی حمایتی از زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی، زمینه افزایش ضریب نفوذ بیمه را با شیوه های متفاوت و ساختارشکن فراهم کنند.

اینشورتک یا همان فناوری‌های بیمه «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه» و یکی از ۹ حوزه زیرمجموعه فین‌تک ها به شمار می رود. اینشورتک به کاربرد نوآورانه تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه‌ای گفته می‌شود و این صنعت با کمک بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، متناسب با هر مشتری به طور جداگانه خدمات متناسب بیمه‌ای ارائه می دهد.

 ملکی با انتقاد از نگاه فعالان در صنعت بیمه، گفت: تمرکز عمده کارشناسان و ایده پردازان این صنعت، معطوف به بیمه های انفرادی بوده و به کسب و کارهای بزرگ توجه کمتری دارند؛ در صورتی که اینشورتک ها می توانند در طرح های کلان نفتی، تاسیساتی، حمل و نقل، راهسازی و غیره  نقشی عالی ایفا کرده و سهم خود را در اقتصاد ارتقاء دهند.

وی حادثه خیز بودن ایران از منظر جغرافیایی را امتیازی مثبت به جهت ورود اینشورتک ها در طراحی خدمات دانست و تصریح کرد: صنعت بیمه، مکانیزم دفاعی دارد و افزایش ریسک و حادثه به رونق آن کمک می کند. بنابراین بستر اولیه برای بازگشت سرمایه گذاری بر اینشورتک ها به عنوان ابزار جذاب درآمدزایی، در ایران به وفور وجود دارد به طوری که با طراحی خدمتی مناسب و کاربردی، مخاطب بسیاری به آن جذب خواهد شد.

 بر اساس آمار موجود، سال ۹۶ صنعت بانکداری معادل ۴۰۰۰میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات هزینه کرده در صورتی طی همان بازه زمانی به صنعت بیمه فقط ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

در سطح جهانی نیز سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ میلیارد دلار بر استارت‌آپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری شده که تنها ۲ میلیارد دلار آن مربوط به اینشورتک بوده به طوری که این ارقام، از ناآشنایی اینشورتک ها نزد سرمایه گذاران خبر می دهد.

کد خبر 40309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =