صنعت مد و پوشاک کشور نیازمند هماهنگی متولیان است

اعضای کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران درنشست خود پیرامون صنعت مد و پوشاک، دغدغه‌ها و چالش‌های این حوزه را بررسی و یکی از مشکلات کلیدی دراین حوزه را وجود انجمن‌ها و نهادهای متولی مختلف دانستند که به هماهنگی و انسجام نیاز دارند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از اتاق بازرگانی ایران، شرکت کنندگان در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، وضعیت صنعت مد و پوشاک موردتوجه قرار گرفت و فعالان این صنعت با انتقاد از نگاه‌های غیر حمایتی و غیرحرفه‌ای به این حوزه، خواستار توجه اتاق ایران به این بخش و پیگیری مطالبات آن شدند.

«افشین کلاهی» رییس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، تشکیل کمیته‌ای از سوی کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران با حضور متولیان این صنعت را قدمی در مسیر شناسایی مشکلات و دغدغه‌های صنعت مد و پوشاک کشور دانست و یادآور شد: اتاق ایران با توجه به حضور نمایندگانش در کمیسیون‌ها و مجامع مختلف دولت و مجلس می‌تواند، پیگیر مطالبات و خواسته‌های صنایع مختلف باشد.

به گفته وی، طراحی اهداف و چشم‌انداز بلندمدت برای صنعت پوشاک کشور که به‌عنوان صنعت خلاق شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که به آن اشاره کرد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، چنانچه قرار باشد زمینه رشد و توسعه این صنعت در کشور فراهم شود، باید برای آن یک چشم‌انداز دقیق و متناسب با ظرفیت‌ها، تعریف شود.

کلاهی گفت: برای موفقیت در صنعت مد و لباس باید از امکانات خود در همه حوزه‌ها ازجمله مجلس، صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری و اتاق ایران بهره برد. وی تصریح کرد:بدون شک همراهی و هماهنگی این دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر به پیشبرد اهداف کلان صنعت کمک می‌کند و هماهنگی و انسجام لازم را شکل می‌دهد. این هماهنگی را می‌توان در قالب کارگروهی که قرار است شکل بگیرد، ایجاد کنیم.

همچنین «زهرا بختیاری» معاون سازمان ملی کارآفرینی و رییس کارگروه مد و پوشاک در این نشست افزود: با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد پوشاک مصرفی کشور بوسیله واردات تأمین می‌شود، گفت: برخلاف دیگر صنایع که سهم دانش‌آموخته‌های مرتبط با آن صنعت حدود ۲۲ درصد است این رقم در صنعت مد و لباس حدود ۱۲ درصد برآورد می‌شود و در واقع اکثر دانش‌آموخته‌های رشته‌های مرتبط با طراحی لباس، مد و پوشاک درحوزه‌هایی غیر مرتبط به کار مشغول شده اند و این میزان جدایی صنعت از دانشگاه یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت مد و لباس به شمار می‌آید و لازم است برای آن تدبیر شود.

او، نبود متخصص در حوزه طراحی لباس را موردتوجه قرار داد و خواستار توجه جدی به این مساله شد. بر اساس گفته‌های معاون سازمان مزبور، اکنون کشور ارمنستان که به‌تازگی روابط خود را با ترکیه قطع کرده، درحوزه تأمین پوشاک دچار مشکل شده و ایران در صورت رفع چالش‌ها و تأمین کیفیت لازم در کل زنجیره تولید انواع پوشاک، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ترکیه در بازار ارمنستان باشد.

علاوه براین، موضوع در نظر گرفتن یک محل مناسب برای تأمین امکانات و تجهیزات لازم برای گرد آمدن کلیه فعالان این صنعت درکنارهم، جلوگیری از شکل گرفتن انجمن‌ها، نهادها و تشکل‌های جدید که به‌ شکل موازی با دیگران عمل می‌کنند، انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و نگاه حمایت گرایانه دستگاه‌ها به صنعت مد و لباس که از شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی را متحمل شده، مهمترین موضوع هایی بود که در این نشست موردتوجه قرار گرفت.

براساس این گزارش، «معصومه پاشایی بهرام» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای حضور در کارگروه صنعت مد و لباس و پیگیری مطالبات این بخش، ظرفیت و توان تولیدی کشور را در حوزه پوشاک بسیار بالا دانست و گفت: نسبت به صنایع کوچک و متوسط که بالاترین سطح اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهند، غفلت شده و بیشتر صنایع پوشاک ایران در قالب تشکل فعالیت دارند و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

او، بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها ازجمله ترکیه که توانست با توسعه صنعت پوشاک خود در جهان، شناخته شود را به‌عنوان یک راهکار پیشنهاد داد و گفت: امروز تعدادی از شرکت‌های ایرانی از استادان ترکیه استفاده می‌کنند و به شیوه استادکاری، سطح تولیدات خود را بالا برده‌اند.

این نماینده مجلس در نظر گرفتن یک مکان مناسب برای متمرکز شدن صنعت پوشاک و لباس کشور در آنجا را اقدامی ضروری دانست و یادآور شد: برای جانمایی و انتخاب درست باید کلیه نیازها، تجهیزات و امکانات این صنعت را در نظر گرفت. این کار نیازمند مطالعه دقیق و کار میدانی است.

 

 

کد خبر 40143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =