احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس حاصل برجام است

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: ساخت و احداث پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس حاصل گشایش های ناشی از توافق برجام و همچنین انجام مراحل ساخت این پروژه در سال های سخت تحریم است.

جعفر ربیعی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس واقع در شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان اظهارداشت: این پالایشگاه که می توان آن را حاصل گشایش های به وجودآمده اقتصادی بعد از توافق برجام دانست، فعالیت خود را طی سال های ۹۵ و ۹۶ آغاز کرد و مراحل ساخت آن در سال های سخت تحریم تداوم یافت.

وی بیان داشت: امروز آنهایی که این کشور، صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس را تحریم کرده اند با ذلت دفتر کار خود را ترک کردند و این ملت ایران، جوانان کشور و مدیران ما هستند که محکم و استوار ایستادگی کرده و برای ایران افتخار آفرینی می کنند.

 وی با اشاره به اینکه این پروژه در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در سال جهش تولید به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی کشور به بهره برداری رسیده است گفت: طی ۲ ماه گذشته در پنجشنبه های افتتاح پروژه سه طرح زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس شامل پتروشیمی لردگان، ایلام و ارومیه به بهره برداری رسیده بود که امروز نیز پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس به جمع دیگر پروژه های افتتاح شده افزوده شد.

ربیعی یادآورشد: با افتتاح این پروژه حجم سرمایه گذاری پروژه های به بهره برداری رسیده هلدینگ خلیج فارس در سال ۹۹ از پنج میلیارد دلار فراتر رفت.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید براینکه پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند نشانه توان اجرای طرح های بزرگ توسط بخش غیر دولتی است گفت: این پروژه زمانی که برای ادامه فعالیت در سال ۹۴ از بخش دولتی به این هلدینگ واگذار شد، دارای ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی بود.

وی ادامه داد: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس طی چندماه گذشته وارد فاز بهره برداری شده است و خوشبختانه تاکنون پنج محموله این پروژه صادر شده و ارز آن به کشور بازگردانده خواهد شد؛ علاوه بر این نیز بخشی از محصولات مورد نیاز پتروشیمی های ماهشهر و ایلام نیز تامین شده است.

ربیعی در بخش دیگری از این آیین به توان صنعت پتروشیمی برای تامین زنجیره ارزش خود در صنعت بالا دست اشاره کرد و گفت: ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند نشان دهنده این توان با تکیه بر اعتماد وزارت نفت بوده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه از ۳.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این پالایشگاه ۲.۱۰ میلیارد دلار آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است افزود: باتوجه به اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی موفق و درآمدزا است، قطعا اقساط تسهیلات اختصاص داده شده بازپرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس جمع آوری گازهای فلر با حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار است گفت: بر اساس اعلام صورت گرفته منابع مورد نیاز اجرای این طرح هفته گذشته در صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده و برای انجام مقدمات این طرح در انتظار اختصاص آن هستیم.

پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت وبینار  و با حضور وزیر نفت در بهبهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 

کد خبر 40141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =