کاهش ۵۶ درصدی صادرات ایران به چین در ۱۱ ماهه ۲۰۲۰

صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به چین طی ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۶۹ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۶ درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، براساس آمارهای منتشر شده از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به چین طی ۱۱ ماهه نخست سال گذشته میلادی، ۵ میلیارد و ۶۶۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به رقم ۱۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلاری سال قبل از آن ۵۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

براساس این گزارش صادراتی غیرنفتی ایران به چین طی این مدت ۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به رقم ۵ میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلاری ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹، حدود ۱۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

با این حال عمده تغییر در صادرات ایران به چین مربوط به بخش نفت می شود. براساس این گزارش ایران طی ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی، ۶ میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار صادرات نفت به چین داشته است که این رقم در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

طی مدت زمان مورد بررسی، صادرات نفت ایران به چین ۸۴ درصد کاهش یافته است.

با این حال میزان واردات ایران از چین طی این مدت زمان مشابه ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۱۹، رقمی معادل ۸ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار واردات از چین داشته است که در ۱۱ ماهه ۲۰۲۰ این رقم به ۷ میلیارد و ۸۵۶ میلیون دلار کاهش یافته است.

تراز تجاری دو کشور نیز طی این مدت ۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار منفی و به نفع چین بوده است. این در حالی است که در ۱۱ ماهه ۲۰۱۹ تراز تجاری مثبت و ۳ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار به نفع ایران بود. درصد تغییر تراز تجاری دو کشور هم طی مدت زمان مورد بررسی منفی ۱۵۷ درصد بوده است.

کد خبر 40111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =