افزایش قیمت زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران، از رشد قیمت زعفران خبر داد و گفت: همزمان با پیک عرضه و نبود تقاضا، قیمت زعفران نسبت به هفته گذشته ۲ تا ۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامرضا میری در این خصوص افزود: از آنجا که بازار داخلی این محصول در رکود به سر می برد و با توجه به شرایط اقتصادی خانوار و تعطیلی نسبی صنوف، تقاضای زیادی برای خرید این محصول در بازار داخل وجود ندارد این امر منجر شده تا نرخ زعفران با افزایش مواجه شود.

وی حداقل نرخ هر کیلوگرم طلای سرخ را  معادل ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی هر مثقال از این محصول نیز ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران همچنین از افزایش میزان صادرات زعفران خبر داد و افزود: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک، بیش از ۱۹۱ هزار تن زعفران به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به گلایه کشاورزان از نرخ پایین محصول زعفران، بیان کرد: بنابر پیگیری‌های مکرر و قول‌های داده شده؛ انتظار می‌رود مشکلات بازگشت ارز و موانع پیش روی صادرات مرتفع شود تا با افزایش میزان صادرات، قیمت زعفران نیز به نرخ واقعی خود برسد.

حذف تعرفه بالای صادرات

میری با انتقاد از تعرفه بالای صادرات زعفران به چین و هند، گفت: از وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی تقاضا می شود تا تعرفه عوارض صادرات به هند و چین را لغو کنند؛ زیرا تعرفه بالای صادرات به این کشورها موجب شده تا هنگ کنگ و ویتنام، عمده زعفران ایران را خریداری کنند و از آنجا که مصرف کننده این محصول نیستند؛ در قالب قاچاق مجدد آن را به کشورهای چین و هند صادر کنند.

وی افزود: از این رو با حذف تعرفه عوارض، امکان افزایش صادرات به کشورهای چین و هند به عنوان مصرف کننده سنتی زعفران فراهم شده و علاوه بر افزایش صادرات و رسیدن محصول به نرخ واقعی، رضایت کشاورز نیز فراهم می شود.

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت ورود زعفران به افغانستان گفت: در حال حاضر قیمت زعفران به حدی برای دلالان و عوامل واسطه جذابیت دارد که از مسیر قانونی و غیرقانونی به افغانستان و کشورهایی همچون چین و آمریکا صادر شده، بسته بندی و با نام کشوری دیگر فروخته می‌شود.

میری در پایان تصریح کرد: با رفع موانع صادرات از جمله حذف تعرفه بالای صادراتی و مشکلات بازگشت ارز به کشور است که مسئله قاچاق زعفران به علت شفافیت کاهش و رفع خواهد شد.

کد خبر 39543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =