نوبخت: بودجه ۱۴۰۰ واقع‌بینانه تنظیم شده است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ از نظر دولت یک بودجه واقع‌بینانه است.

محمد باقر نوبخت عصر روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: در آذرماه امسال که لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا به امروز، اظهار نظرهای متنوع، متفاوت و متناقض نسبت به بودجه مطرح شد که بدون تردید با توجه به تقسیم کاری که قانون اساسی در خصوص این سند ملی یکساله دارد، بین مجلس و دولت یک همکاری تنگاتنگی تعریف شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: بدین ترتیب که دولت لایحه را تهیه و تنظیم می‌کند و مجلس شورای اسلامی آن را تدوین و تصویب خواهد کرد که نخستین گام،  بررسی در کمیسیون تلفیق است.

وی تصریح کرد: پس از یک ماه مذاکره،  برگزاری چندین نشست غیرعلنی و تلاش رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس، شرایطی فراهم شد تا امروز در یک گفت و شنود سریع و صادقانه با حضور نمایندگان دولت و نمایندگان موافق و مخالف،  کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب برسد.

پس از یک ماه گفت و شنودهای صورت گرفته و حداقل چندین جلسه غیرعلنی در این خصوص برگزار شد که رییس مجلس،  اعضای هیات رییسه و همه نمایندگان مجلس به جهت حساسیت بودجه وقت گذاشتند و شرایطی را فراهم کردند که امروز در یک گفت و شنود سریع و صادقانه چه از سوی نمایندگان مجلس موافق و مخالف و چه دولت کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

نوبخت افزود: این لایحه به عنوان آخرین لایحه دولت دوازدهم و از سوی دیگر به عنوان اولین لایحه دوره چهار ساله مجلس برای هر دو طرف،  پراهمیت است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  طبیعی است که دولت نسبت به استدلال و اعداد و  ارقام کارشناسی خود مقاومت داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: البته ما فراموش نکنیم ما در شرایط استاندارد و عادی و مطلوب برنامه ریزی نکرده ایم، بلکه ما در حالی که برای چهارمین سال متوالی تحت شدیدترین تحریم ها و محاصره اقتصادی قرار داریم این لایحه را تنظیم کردیم از این جهت طبیعی است که برخی اعداد و ارقام با استانداردهای شرایط عادی، فاصله دارد.

وی با بیان اینکه باید بر اساس شرایط تحریم نسبت به بودجه داوری داشته باشیم، افزود: با وجود اینکه دشمنان ما می خواستند که نتوانیم کشور را اداره کنیم اکنون پرداخت ها به موقع انجام می شود و حتی طرح های عمرانی در حال انجام و افتتاح است.

نوبخت ضمن تقدیر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به واقعیت ها به کلیات رای دادند، البته فرصت مغتنمی در اختیارشان قرار گرفته که بتوانند نظراتشان را اعلام کنند، البته دولت به جهت اینکه روی همه ارقام منابع و مصارف کار کارشناسی کرده دفاع خواهد کرد، اما اگر استدلالی از نمایندگان شنیده شود که عقل جمعی آن را متناسب بداند به طور طبیعی دولت با توجه به تجاربی که دارد واقعیت ها را به مجلس اعلام خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اطمینان دارم بخاطر مردم بین مجلس و دولت همکاری صورت می گیرد و  توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از طریق گفت و شنود و همراهی و همکاری، کارها را پیش ببرید همکاری‌ها انجام خواهد شد و ما می توانیم بودجه متناسبی را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم که مردم از منافعش استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از نظر دولت این بودجه، یک بودجه واقعبینانه است، افزود: بخشی از مردم معیشتشان به طور مستقیم با پرداخت‌های ما صورت می گیرد، بنابراین اگر در بودجه به طور انقباضی عمل می کردیم و به مردم فشار می آوردیم می‌توانستیم بخش بزرگی از هزینه ها را با مالیات تامین کنیم،  اما ما که قرار نیست از مردم به عنوان مالیات،  مبالغ بالایی را بستانیم و آنچه به مردم بدهیم کم باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: ما باید با توجه با واقعیت‌ها تصمیم بگیریم بنابراین ایمان دارم با همکاری مشترک دولت و مجلس می توانیم بودجه مناسبی را به عنوان قانون داشته باشیم.

 

 

کد خبر 39464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =