جولان پوشاک خارجی در بازار داخلی

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: با وجود اعمال محدودیت های متنوع در بخش واردات و افزایش تولید پوشاک در کشور، همچنان شاهد عرضه گسترده انواع البسه خارجی در بازار داخلی هستیم.

مجید نامی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، ضمن انتقاد از نبود نظارت بر چگونگی واردات پوشاک و افزایش توزیع البسه قاچاق در کشور، افزود: مطابق دستورالعمل گمرک و سازمان نظارت بر بازار، تنها برندهایی می توانند در ایران عرضه شوند که شرکت مربوطه، محصول را در داخل تولید کرده باشد اما با نگاهی گذرا به ویترین مغازه ها، با تعدد برندهایی مواجه می شویم که نه تنها قاچاق بوده بلکه مجوزی هم برای توزیع ندارند.

 عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در حالی که از حدود دو سال پیش واردات بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ قلم کالا از جمله پوشاک؛ ممنوع شده اما همچنان شاهد جولان این کالاها در بازار داخلی بوده به طوری که این حجم از عرضه، منجر به افزایش نگرانی فعالان این صنعت شده است.

وی با اشاره به رشد ۷۰درصدی تولید پوشاک از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه سالجاری، گفت: از آنجا که افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، هزینه تولید این کالاها را افزایش داده اکنون تعیین قیمت این تولیدات با نوساناتی زیادی مواجه شده که متناسب با قدرت خرید مردم نیست.

نامی عمده البسه وارداتی را بی کیفیت و ارزان قیمت دانست و گفت: این نکته باعث شده تمایل اکثر مردم برای خرید پوشاک وارداتی افزایش یابد تا حدی که فروش تولیدکنندگان داخلی را با کاهش ۸۰ درصدی مواجه کرده است.

هرچند آمار موجود دستگاههای ذیربط از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه و رشد ۳۰ درصدی صادرات این تولیدات خبر می دهند؛ اما حجم گسترده واردات و افزایش فروش البسه قاچاق، نتوانسته مانع از ضرر تولیدکنندگان داخلی شود.

این عضو کنفدراسیون صادرات، بازار پوشاک ایران را مهم‌ترین بازار خاورمیانه در مصرف این تولیدات عنوان کرد و گفت: بررسی های صورت گرفته توسط نظام توزیع صنعت نساجی و پوشاک از پنج سال گذشته نشان می‌دهد؛ واسطه‌ها علاوه بر افزایش واردات و قاچاق البسه، تاثیر ۲۲ درصدی بر رشد قیمت نهایی مصرف‌کننده داشته است.

حساسیت حمایت از واحدهای تولیدی و صنفی در بخش نساجی و پوشاک بیشتر از سایر اصناف احساس می شود؛ زیرا بیش از ۹۵ درصد فعالان تولیدی و صنفی این حوزه از بخش خصوصی بوده و از آنجا که از گذشته‌ به صورت حجره‌ای، سنتی و غیراصولی اداره می‌شوند، به‌راحتی نیز از بین خواهند رفت.

همچنین مجموع واحدهای حوزه نساجی و پوشاک که در بورس حضور دارند و بزرگ محسوب می‌شوند؛ تنها ۱۰ واحد از جمع بیش از هفت هزار واحد را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین  شکنندگی این واحدها در شرایط رکود فعلی بیش از قبل احساس می شود.

کد خبر 39220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =