کاهش وابستگی بودجه به نفت، به معنای کاهش تولید نیست

رییس کمیته نفت مجلس با بیان اینکه کاهش وابستگی بودجه به نفت، به معنای کاهش تولید نیست، گفت: صادرات محصولات کشاورزی با درآمدهای چندین برابری جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی است.

به گزارش اگزیم نیوز، حسین حسین‌زاده روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: ما مطابق با سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ملزم به کاهش وابستگی بودجه به نفت هستیم؛ چراکه بودجه نفتی، فرهنگی را در سازمان‌ها و ساختارهای ما ایجاد می‌کند که آسیب‌زا و در برخی مواقع منجر به تولید رانت می‌شود. از این رو لازم است وابستگی‌های بودجه به نفت کاهش یابد.

رییس کمیته نفت مجلس افزود: تا زمانی که بودجه به نفت وابسته باشد، مسئولان و مدیران دولتی به دنبال تکاپو برای یافتن منابع و درآمدهای ارزی دیگر برای کشور نیستند. این کاهش وابستگی منجر به افزایش کارایی و خلاقیت دولت می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه باید نوع سیاست‌گذاری ما درخصوص محصولات کشاورزی و غذایی تغییر اساسی پیدا کند، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشورمان از قدیم اقتصادی بر پایه کشاورزی بوده است لذا تاریخ کشاورزی در عرصه بین‌الملل به ۱۲ هزار سال پیش برمی‌گردد که مبدا آن نیز در انتهای دامنه زاگرس و رشته‌کوه‌های زاگرس در ایران واقع شده است.

وی از این مساله ابراز تاسف کرد که در پی سالیان متمادی و به ویژه بعد از کشف نفت در کشور، اقتصاد ما متکی به نفت و متکی بر صنعت با اتکا به درآمدهای نفتی شده، بنابراین کشاورزی در کشور ما تاحدودی مورد غفلت واقع شد.

نماینده جنوب استان فارس در مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از عملکرد بانک کشاورزی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به وضعیت اقلیمی، تنوع آب و هوایی، اختلاف درجه حرارت میان مناطق مختلف کشور و خاک مناسب در برخی مناطق، شرایط این را دارد که در هر چهار فصل محصولات کشاورزی را تولید کند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: همانطور که بیان شد باید به حوزه کشاورزی نگاه ویژه‌ای شود که در حوزه انتخابیه بنده نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و با پیگیری‌های صورت گرفته بانک کشاورزی نیز اقدامات قابل تقدیری انجام داده است که می‌توان برای مثال از سال ۱۳۹۸ تا شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ به اقداماتی نظیر پرداخت بیش از ۱۰۰ مورد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی شامل ماشین‌آلات کشاورزی و تراکتور و کمباین و ...، پرداخت بیش از ۲۰۰ مورد تسهیلات قرض الحسنه ازدواجی، بیش از ۳۰ مورد پرداخت تسهیلات بر اساس بند ب تبصره ۱۶ کمک به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، پرداخت تسهیلات به طرح‌های کشاورزی شامل طرح‌های دام و پرواربندی گوسفند و گلخانه و ...  که زمینه اشتغال خوبی نیز در چهار شهرستان حوزه انتخابیه بنده در پی داشته، اشاره کرد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه وصول مطالبات و بخشودگی نیز از سال ۱۳۹۸ تا ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ از طریق بند خ ماده ۳۳ قانون پنج ساله ششم توسعه کشور بیش از ۴۰۰ پرونده، از طریق بند ل تبصره ۱۶ بیش از ۲۶۰ پرونده و بخشودگی جرائم و وجه التزام بیش از ۸۸۰ پرونده در چهار شهرستان حوزه انتخابیه بنده از بخشودگی استفاده کرده‌اند.

کد خبر 38872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =