دستیابی به صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون دلاری در صنعت فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه امسال در بخش فولاد ساخت، تامین قطعات و تجهیزات به ارزش ۹۱۷ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که در نیمه نخست ۹۹ به میزان ۳۵۰ میلیون دلار تحقق یافت.

به گزارش اگزیم نیوز، «وجیه‌الله جعفری» پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم گشایش نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در محل شرکت ملی فولاد ایران، افزود: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته تاکنون ۱۰۰ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده و امسال برنامه صرفه‌جویی ۳۲۰ میلیون دلاری دارد.

وی اضافه‌کرد: شرکت چادرملو (یزد) ۲۲ هزار قطعه را داخلی‌سازی کرده و برای امسال ۲۰ میلیون دلار ساخت قطعات و تجهیزات پیش‌بینی کرده است.

جعفری، سهم پیش‌بینی شده شرکت گل گهر سیرجان در زمینه ساخت داخل قطعات و تجهیزات را ۱۶۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: نگرش بلندمدت در چارچوب سیاست بومی‌سازی یک ضرورت جدی برای تحقق اهداف نظام محسوب می‌شود.

بومی‌سازی ۶۵ درصدی در صنعت فولاد

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: متوسط بومی‌سازی صنعت فولاد ۶۵ درصد بوده و لازم است در این زمینه سالیانه سهم مربوطه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به بومی‌سازی ۸۵ درصدی صنعت سیمان در گذشته، یادآور شد: امروز کل مجموعه ساخت و بهره برداری این صنعت در داخل انجام می‌شود.

جعفری تاکید کرد: ایمیدرو در قالب برنامه داخلی‌سازی، نیازمند طراحی یک ساختار است و برنامه آن هم توسط وزارت صنعت به مجموعه‌های تابعه باید ابلاغ شود.

 هدف‌گذاری بومی‌سازی در افق ۱۴۰۴ 

وی توضیح داد: برای افق ۱۴۰۴ باید قالب مشخص در زمینه بومی‌سازی تعریف شود که به کجا خواهیم رسید؟ این مهم با بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت سازمان توسعه ای مانند ایمیدرو باید به مورد اجرا گذاشته شود و صنعت فولاد یک جزء از مجموعه تحت پوشش به حساب می‌آید.

سامانه جامع بومی‌سازی

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به راه‌اندازی «سامانه جامع بومی‌سازی» گفت: تاکنون ۲۳ هزار قطعه برای داخلی‌سازی شناسایی و ثبت شده اند و انتظار می‌رود همه بتوانند از این قابلیت بهره‌گیری کنند و نیازها ثبت و ضبط شود.

وی، موضوع فعالیت صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران را که با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی ثبت شده، یادآور شد و گفت: این صندوق با هدف حمایت از بومی‌سازی شکل گرفته که ابتدا برای فولاد و بعد برای سایر بخش‌ها می تواند نقش اثرگذار داشته باشد.

برنامه ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده و علاوه بر آن، در جنوب کشور در منطقه چابهار هم ۲۰ میلیون تن فولاد جدا از سند چشم انداز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: اکنون نیازمند برنامه بومی‌سازی با سرعت بیشتر و بهره‌گیری از بخش‌های مختلف هستیم که اهداف توسعه اقتصادی کشور با توانمندی داخلی شکل اجرایی به خود بگیرد.

جمهوری اسلامی دهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود و امسال پیش بینی شده به تولید ۳۰ میلیون تنی در این بخش دست یابیم.  

کد خبر 36417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =