چند میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور انباشته شده است؟

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر از وجود بیش از ۳.۴ میلیون تن کالای اساسی که عمده آن را ذرت تشکیل می‌دهد، حکایت دارد.

به گزارش اگزیم نیوز از ایسنا، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تازه ترین گزارش از موجودی کالاهای اساسی تا تاریخ  هشتم مهر ماه سال جاری را اعلام کرد.

در حال حاضر سه میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۱۳ تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی از جمله هشت قلم کالای موجود در بنادر هستند.

از مجموع این میزان کالا بیش از ۲۲۱ هزار تن گندم، ۱.۶ میلیون تن ذرت، ۲۹۴.۵ هزار تن جو، ۲۰۱.۴ هزار تن سویا، ۲۳۰ هزار تن برنج، ۳۹۳.۷ هزار تن شکر، ۴۲۰.۹ هزار تن روغن خام و ۱۹۴.۵ هزار تن آن را دانه‌های روغنی تشکیل داده اند.

 

موجودی کالای اساسی به تفکیک بنادر

اما موجودی کالاها به تفکیک بنادر از این قرار است که بیشترین میزان در بندر امام خمینی(ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن، شهید رجایی ۴۲۲.۴ هزار تن، انزلی ۱۰۳.۷ هزار تن، امیرآباد ۳۱۴ هزار تن، شهید باهنر ۱.۲ هزار تن، بوشهر ۸۹۷ تن، چابهار ۱۹.۴ هزار تن، خرمشهر ۱.۴ هزار تن، نوشهر ۱۵۴.۵ هزار تن، فریدون کنار ۷۲.۶ هزار تن و آستارا ۱۰.۵ هزار تن.

 

۱۶شناور در حال انتظار و تخلیه

وضعیت شناورهای حاوی کالاهای اساسی تا هشتم مهر ماه به این صورت است که شش فروند در حال تخلیه بوده و در مجموع حاوی ۲۹۵ هزار و ۸۶۰ تن کالای اساسی شامل ذرت، جو، سویا و دانه‌های روغنی است.

همچنین در مجموع ۱۰ فروند شناور حاوی ۵۶۵ هزار و ۶۵۳ تن کالای اساسی شامل ذرت، روغن خوراکی، سویا، روغن و دانه‌های روغنی در لنگرگاه در انتظار قرار دارند.

در زمان یادشده با مذاکرات صورت گرفته بین دستگاه‌های ذیربط و ورود معاون اول رئیس جمهور، راهکارهای تسریع در ترخیص کالاهای دپو شده به ویژه رفع موانع ارزی در گمرک و بنادر اتخاذ شد و بانک مرکزی مقرر کرد کالاهای اساسی که به صورت اعتباری خریداری و اعلامیه تامین ارز برای آنها صادر شده به سرعت از گمرک خارج شوند. بانک مرکزی همچنین خواستار تامین ارز آن دسته از کالاهایی که هنوز اسناد آنها به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز داشتند، شد.

 

کد خبر 36410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =