کمک به حل بحران کرونا، اولویت رئیس جدید سازمان تجارت جهانی

مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی، اصلاح مقررات درباره حق مالکیت معنوی واکسن کرونا را به گونه‌ای که کشورهای در حال توسعه هم بتوانند مجوز تولید آن را در داخل کسب کنند، راهکار موثری برای خروج از بحران کنونی می‌بیند.

به گزارش روز سه‌شنبه اگریم نیوز، «انگوزی اوکونجو ایوالا» در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تصریح کرد باید از فرهنگ تزریق واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند و انتظار کشیدن کشورهای فقیر اجتناب شود. وی با انتقاد از محدودیت‌ صادرات واکسن کرونا در برخی کشورها تصریح کرد که این مساله روند خروج از بحران را به محاق می‌برد.

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی خاطر نشان کرد که شناسایی گونه‌های جدید کرونا باعث شده که عملا تا زمانی که تمام کشورها واکسینه نشوند هیچ کشور و ملتی در امان نخواهد بود.

او بر همین اساس خواستار اصلاح مقررات حق مالکیت واکسن کرونا شد تا کشورهای در حال توسعه از این واکسن بی بهره نمانند. ایوالا با بیان اینکه برخی کشورهای توسعه یافته با این نظریه مخالف هستند عنوان کرد که می‌توان از طریق اعطای مجوز، این نگرانی را بر طرف کرد.

در همین پیوند بی‌بی‌سی گزارش داد که شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا مجوز تولید این واکسن را به موسسه هندی سرم اعطا کرده است. با این حال گفته می‌شود که سازمان تجارت جهانی ابزارهای کافی برای اعمال اصلاحات مورد نظر در این زمینه را در اختیار ندارد.

تاکنون ۷۸ کشور در سراسر جهان واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده و بالغ بر ۱۷۶ میلیون واحد تزریق شده است. آمریکایی‌ها تاکنون بیشترین سرانه واکسن کرونا را دریافت کرده‌ و طبق آخرین آمار منتشر شده تاکنون ۵۴.۶ میلیون واحد واکسن در این کشور تزریق شده است. این در حالیست که هنوز قاره آفریقا،  حتی آفریقای جنوبی – به عنوان ثروتمندترین کشور در این قاره – برای تامین واکسن کرونا با چالش‌های جدی مواجه است.

چندی پیش رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که میلیون‌ها نفر در این کشور شرایط سختی را با توجه به گسترش همه‌گیری «ویروس کرونا» در پی بروز گونه جهش‌ یافته دیگری از این ویروس سپری می‌کنند، به کشورهای ثروتمند نسبت به هر گونه «ملی‌گرایی» در ارتباط با واکسن «کووید ۱۹» و انحصاری کردن، آن هشدار داد.

او در جریان نشست مجمع جهانی اقتصادی در داووس که امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: کشورهای ثروتمند جهان واکسن‌ها را در انحصار خود دارند. ما از آنها می‌خواهیم دوزهای اضافی سفارش داده شده و احتکار شده را در دسترس قرار دهند.

رامافوزا افزود که کشورهای فقیر توسط کشورهایی که ظرفیت به طور متوسط چهار برابر نیاز مردمان خود را دارند، نادیده گرفته می‌شوند.

سخن رئیس جمهوری آفریقای جنوبی. و رئیس جدید سازمان تجارت جهانی بازتاب هشدارهای مکرر سازمان جهانی بهداشت در مورد ملی‌گرایی در خصوص واکسن است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم هشدار داده که توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، علاوه بر اینکه یک فاجعه اخلاقی به شمار می‌رود، ۹.۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان می‌زند.

«تدروس آدانوم» چندی پیش در جلسه هیات مدیره سازمان جهانی بهداشت در ژنو که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد که جهان در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای جهان خواهد گرفت.

او تصریح کرد: کشورهای ثروتمند واکسن کرونا را توزیع می‌کنند، درحالی که کشورهای کمتر توسعه یافته باید منتظر بمانند و نظاره‌گر باشند. هر روز که زمان می‌گذرد، این شکاف بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

آدانوم گفت: هرچند توزیع ناعادلانه واکسن کرونا می‌تواند مصارف سیاسی کوتاه مدتی برای دولت‌ها داشته باشد، اما در دراز مدت خلاف منافع بهداشت جهانی خواهد بود. او به این نکته هم اشاره کرد که شنبه آینده، یک سال پس از اعلام وضعیت اضطراری درباره همه‌گیری کرونا می‌گذرد و «زمان برای مقابله با این بیماری کوتاه است».

براساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون ۱۰۹ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۱۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۲ میلیون ۴۲۰ هزار و ۶۱۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

کد خبر 34208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =