سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین میوه‌های گرمسیری از کشور خارج می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه جنوب سیستان و بلوچستان یکی از مناطق مستعد تولید میوه‌های گرمسیری است، گفت: سالانه بیش‌از ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین میوه‌های گرمسیری از کشور خارج می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدمهدی برومند روز چهارشنبه درحاشیه بازدید از باغات ایرانشهر، اظهار داشت: توسعه باغات و کشت میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان می‌تواند از خروج سالانه افزون‌بر ۵۰۰ میلیون دلار از کشور جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت خوب اقلیمی برای تولید محصولات گرمسیری دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد با حمایت از کشاورزان و توسعه باغات کشور را در تولید میوه‌های گرمسیری خودکفا کنیم.

براساس این گزارش، سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم به ویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده که علاوه بر ارزش غذایی، ارزش دارویی خاصی نیز دارند.
این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.
مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.
در این راستا سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور بحساب می آید به طوری در تمام فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.
آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوری که هم اینک از ۸۰ هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.
موز از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است و 'پاپایا' یا خربزه درختی نیز از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می شود که از نواحی گرمسیری آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه درختی پوستی بسیار نازک و مزه شیرین دارد که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست.
'چیکو' دیگر محصول گرمسیری سیستان و بلوچستان میوه ای تقریبا شبیه کیوی اما کروی شکل است که با داشتن انواع ویتامین ها برای بدن بسیار سودمند است.
گوواوا شبیه گلابی و یا کروی شکل و میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است که با داشتن طعم و عطر خاص که در منطقه به ˈزیتون محلیˈ مشهور است بیشتر در صنایع دارویی، غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
'کُنار'هم همان میوه درخت سدر است که بسیار خوش طعم تر و شیرین تر است. خربزه درختی هم میوه ای در حد و اندازه طالبی است و گوشتی نارنجی با دانه هایی سیاه رنگ و ساچمه ای شکل دارد که ماده ای ژلاتینی اطراف دانه ها را در بر گرفته است.
پالسا نیز از جمله محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که مزه ای ترش و شیرین دارد و شبیه گیلاس اما ریزتر است. نارگیل و تمرهندی از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می شوند که علاوه بر مصرف داخل استان به استان ها و کشورهای دیگر نیز صادر می شوند.
نارگیل و تمر هندی با توجه به شبیه بودن آب و هوای برخی نقاط استان همچون زرآباد به هندوستان این محصولات در آنجا کشت می شود.

کد خبر 34139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =