صادرات کالا از بازارچه مرزی دوغارون به صورت محدود از سر گرفته شد

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: انتقال کالاهای صادراتی فسادپذیر از جمله میوه و سبزیجات به افغانستان از بازارچه مرزی دوغارون که در پی آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه کشور همسایه متوقف شده بود امروز ۲۹ بهمن با حرکت کامیونهای حامل از سر گرفته شد.

به گزارش اگزیم نیوز، هادی حقیقی روز چهارشنبه در گفتگویی افزود: بازارچه دوغارون که در نقطه مقابل مرزی در خاک افغانستان قرینه ندارد در جریان حادثه برای گمرک مرزی کشور همسایه آسیب ندید اما بخاطر وضعیت بحرانی آنسوی مرز با هدف پیشگیری از هرگونه حادثه، فعالیتش از عصر شنبه گذشته ۲۵ بهمن ماه جاری متوقف شده بود. 

وی ادامه داد: با از سرگیری محدود مراوده تجاری مرزی در دوغارون - اسلام‌قلعه با حرکت امروز کامیونهای حامل کالاهای صادراتی فسادپذیر به مقصد افغانستان انتظار می‌رود با پیگیری جدی و مستمر بازرگانان افغان آسیبهای وارده به تاسیسات گمرک مرزی کشور همسایه ظرف مدت کمتر از یک هفته بازسازی و جبران شده تا فعالیت تجارت مرزی به روال سابق خود بازگردد. 

بازارچه مرزی دوغارون با ۴۲ غرفه فعال، سالانه ۶۰۰ قلم کالا را از خراسان رضوی به فغانستان صادر می‌کند. عمده کالاهای صادراتی از این بازارچه مرزی شامل مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، مواد غذایی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرش و موکت است. 

آتش‌سوزی وسیع عصر شنبه ۲۵ بهمن ماه در محدوده ۴۰ هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی که با انفجارهای پی‌درپی تانکرهای حامل سوخت و گاز همراه بود بر اساس ارزیابیهای اولیه مقامات محلی افغانستان به نابودی صدها دستگاه خودروی باربری مملو از انواع کالاهای صادراتی و دهها میلیون دلار خسارت انجامید. 

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد. 

دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاه ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است. تا پیش از فاجعه اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند. 

دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

کد خبر 34138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =