صعود ۲۶ پله‌ای ایران در شاخص کارآفرینی در دولت تدبیر و امید

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: رتبه ایران از نظر شاخص کارآفرینی در سال‌های ۹۲ تا ۹۸ در بین ۱۳۷ کشور ۲۶ پله صعود داشت و به رتبه ۱۳۷ رسید.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «محمد شریعتمداری» عصر امروز در مراسم سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بهبود شاخص‌های اقتصادی با نگرش اقتصاد مقاومتی از مهمترین اهداف این سیاست‌ها اقتصاد است که از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده است. 

وی افزود: بدون تردید کارآفرینی خلاق از مهمترین پایه‌های وصول به اقتصاد مقاومتی است و تشویق و الگوسازی کارآفرینان امری لازم است که جوانان را به سمت سازندگی هدایت می‌کند. 

وزیر تعاون گفت: خصوصیات مهم سند اقتصاد مقاومتی که رویکرد جهادی دارد انعطاف پذیری در فعالیت اقتصادی، فرصت سازی، مولد بودن، درون‌زا بودن، درونگرایی و پیشرو در برونگرایی است که همه این خصوصیات در امر کارآفرینی و نگاه کارآفرینان نهفته است‌. 

وی تاکید کرد: کارآفرینان خلاق نقش موثری در توسعه اقتصادی دارند و این کارآفرینان هستند که رقابت را معنا می‌بخشند و ایجاد اشتغال را از اهداف مهم خود قرار می‌دهند بنابراین کارآفرینی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. 

شریعتمداری بیان کرد: گذر از اقتصاد متکی بر منابع و وصول به اقتصاد دانش بنیان تنها از طریق تشویق کارآفرینان امکانپذیر است و اگر ما از این قشر حمایت نکنیم اقتصاد سنتی خواهیم داشت . 

وی افزود: بی توجهی به آینده بازار کار و حمایت نکردن از فعالیت های نوآور بی تعهدی است البته حمایت از اقتصادهای سنتی نیز از وظایف ماست اما ما باید برای آینده بازار کار نیز پایه‌گذاری کنیم و این از طریق حمایت از کارآفرینی خلاق و نوآور است و براین اساس نهادها و بنیادها خصوصی و دولتی تاسیس شده است. 

وزیر تعاون به تأسیس بنیاد فناوری نوین و بنیاد ملی توسعه محصولات دیجیتال اشاره کرد و گفت: این بنیادها نه تنها در سطح ملی بلکه بین المللی فعالیت خلاق و نوآوری داشته و ترویج، آموزش و حمایت از کارآفرینی خلاق و نوآورانه را برعهده دارد و مسیر ما را برای اشتغال جدید ریل‌گذاری می‌کند. 

وی تاکید کرد: ایران در تولید محصولات دانشگاهی و خلق فرهیختگان توفیقات زیادی داشته است و رتبه ایران در شاخص کارآفرینی در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۸، ۲۶ پله صعود کرد. 

شریعتمداری افزود: با تشکیل کانون های کارآفرینی در استان‌ها شرایطی را فراهم کردیم تا خانه‌های استانی با حضور نخبگان کارآفرین تشکیل شوند و اتاق فکری برای سیاست گذاری منطقه‌ای و محلی باشند و اشتغال و کارآفرینی توسعه یابد. 

وی در ادامه در خصوص جشنواره کاریکاتور کارا گفت: افرادی که خود را در معرض انتقاد قرار می‌دهند کم هستند اما ما جامعه هنرمندان را زبان گویای جامعه می‌دانیم و خواهان این هستیم ما را نقد کنند و برای اولین بار است که جشنواره کاریکاتور کارا را برگزار کردیم تا هنرمندان با زبان طنز  از ما انتقاد کنند. 

وزیر تعاون افزود: برای مثال از کاریکاتوریست‌ها خواستیم اشتغال را نقد کنند و از زبان هنر نیازمندی ها و مطالبات جامعه را به گوش ما و همه مسولان برسانند.

جشنواره کاریکاتور کار (کارا) به همت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، با هدف ارتقای آگاهی شهروندان درباره کار و کارآفرینی  برگزار شد که هیات داوران از میان ۱۹۶ اثر رسیده  ۴ اثر را برگزیدند. بدین ترتیب سلمان طاهری  موفق به کسب جایزه ویژه شد و فیروزه مظفری جایزه اول، محمود نظری جایزه دوم و علی میرایی جایزه سوم را کسب کردند.

همچنین در این مراسم که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد از ۱۲ کارآفرین برتر تجلیل شد.

 در ادامه از سه کتاب و تمبر به مناسبت اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی رونمایی شد.

کد خبر 34131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =