راهکار جدید هند برای تجارت با ایران

طبق توافق تجاری هند و ایران، پالایشگاه های نفتی محلی برای واردات نفت خام روپیه پرداخت می کردند که برای این منظور از دو بانک Uco و IDBI استفاده می شد اما وجوه به ایران بازنگشته و بخش زیادی در حساب این بانک ها باقی مانده که اکنون به صادرکنندگان محصولات به ایران پرداخت می شود.

اکونومیک تایمز در گزارشی با اشاره به این که مکانیزم پرداخت کنترل شده وجوه توسط دو بانک هندی یعنیUco Bank و  IDBI Bank به صادرکنندگان هندی به ایران با مشکلاتی روبرو شده نوشت وجوه موجود در این بانکها که قبلاً از واردکنندگان نفت دریافت شده بود، در حال کاهش است زیرا از ماه مه سال 2019 تاکنون هیچ جریان ورودی نفت به هند اتفاق نیفتاده و هند واردات نفت از ایران را پس از تحریم آمریکا متوقف کرده است. این گزارش با اشاره به این که بانک ها و بازرگانان در حال بررسی امکان واردات کالاهای غیرنفتی مانند میوه از ایران برای احیای وجوه صندوق ها بر اساس ارز روپیه برای جبران روابط صادراتی با خریداران ایرانی هستند تا به این ترتیب بتوان نوعی روابط تهاتری ایجاد شود زیرا هیچ مجازاتی برای صادرات میوه و سبزیجات در ایران اعمال نشده است.

در این ارتباط مدیر اجرایی بانک Uco گفت: از ماه مه سال 2019 وجوهی وارد حساب روپیه ای برای معاملات هند و ایران نشده است. او می گوید: احتمال واردات میوه از ایران در حال بررسی است. وی جزئیات بیشتری برای این تصمیم اعلام نکرد اما گفت که این بانک هنوز بودجه لازم برای پرداخت به صادرکنندگان را در اختیار دارد.

طبق توافق تجاری هند و ایران، پالایشگاه های نفتی محلی برای واردات نفت خام روپیه پرداخت می کردند که برای این منظور از دو بانک Uco و IDBI استفاده می شد اما وجوه به ایران بازنگشته و بخش زیادی در حساب این بانک ها باقی مانده که اکنون به صادرکنندگان محصولات به ایران پرداخت می شود. این در حالی است که در آن زمان نفت خام در لیست معافیت مجازات های ایالات متحده قرار داشت اما با آغاز تحریم ها بازگشت این ارزها غیرممکن شد و اکنون این بانکها از این صندوق برای تسویه حساب پرداخت برای صادرکنندگان استفاده می کنند.

معامله گران می گویند واردات میوه از ایران می تواند چیزی بین 3000 تا 400 هزار روپیه در سال درآمد ایجاد کند زیرا ایران 50 گونه مختلف میوه از جمله سیب، انار و پرتقال را تولید و صادر می کند. در حال حاضر موقعیت ترازنامه این بانک برای پرداخت وجوه به صادرکنندگان منفی است و بانک های مذکور شاید تنها بودجه لازم برای پرداخت 1.5 میلیون تن صادرات برنج هندی به ایران را اکنون در اختیار دارند.

بنا بر این گزارش هند که در گذشته کسری تجاری عمده ای با ایران داشت، اکنون احتمالا به دنبال راهکاری برای افزایش معامله تجاری با تهران برای جلوگیری از عدم تعادل در تراز پرداخت های خود است.

در این ارتباط یک مدیر ارشد صنعت چای گفت: این بانک همچنین به دنبال گزینه تجارت بیشتر با ایران است. هند می تواند میوه و زعفران را از ایران وارد کند و در عوض چای صادر کند و از منافع ناشی از این تجارت استفاده کند.

از سوی دیگر، ایران در سال های 2019-2020 در حدود 41.3 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را ثبت کرده است که این رقم اکنون از صادرات نفتی آن بسیار بالاتر است که نشان می دهد صادرات غیرنفتی به تدریج جای خود را پیدا کرده است.

ایران اکثراً برنج، چای و کالاهای دارویی را از هند وارد می کند و بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی از هند است که سالانه 4.4 میلیون تن برنج با ارزش تخمینی 1.6 میلیارد روپیه را خریداری می کند.

 
 
کد خبر 33614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =