اجرای سیاست‌های توسعه‌ای صنایع معدنی با اتکا به سود عملکرد

سیاست‌های توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم با اتکا به سود حاصل از عملکرد بنگاه‌های اقتصادی بوده و بجای توزیع سود بین سهامداران، منابع صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) به مناسبت روز ملی صنعت و معدن ( دهم تیرماه)، امسال هم مانند سال گذشته بنگاه‌های اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود با اتکا به سود عملکرد تمرکز خواهند داشت.

بهبود مدیریت شرکت‌ها و نقش ایمیدرو در حفظ سود شرکت‌ها برای توسعه، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوسیله افزایش سرمایه صندوق بیمه معدنی و صنایع معدنی، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و پرداخت بی‌سابقه مطالبات و دیون دولت از دیگر اقدام‌های توسعه‌ای ایمیدرو به شمار می‌رود که اجرای این برنامه‌ها به منظور دستیابی به اهداف، همچنان ادامه دارد.

افزایش سرمایه شرکت‌ها

با توجه به نیاز مالی شرکت‌های بزرگ در تعریف طرح‌های توسعه‌ای، ایمیدرو راهبرد افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سود انباشته را از سال گذشته کلید زد و امسال هم شرکت‌هایی همچون مبارکه، مس، گل گهر، چادرملو و... این راهبرد را عملیاتی خواهند کرد.

بنابراین رویکرد مزبور به منظور تکمیل راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و با هدف «جهش تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای امسال نامگذاری کردند، اجرا می‌شود.

بر این اساس امسال مبارکه و مس هر کدام ۱۰ هزار میلیارد تومان، گل گهر پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، چادرملو یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و خوزستان یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

برنامه رشد انواع تولیدات در سال ۹۹

اهداف مورد توجه در سال «جهش تولید» گویای این است که انواع تولیدات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، روندی افزایش خواهد داشت بطوری که شمش آلومینیوم ۹۰ درصد، سنگ آهن دانه‌بندی ۳۱ درصد، استخراج سنگ آهن ۱۹ درصد، شمش طلا ۱۷ درصد، آهن اسفنجی ۱۳درصد و کاتد مس ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.

تولید الکترود گرفیتی برای نخستین بار

برنامه تولید الکترود گرافیتی به میزان ۱۵ هزار تن برای نخستین بار در کشور، بهینه‌سازی صنعت سنگ های قمیتی و نیمه قیمتی و سنگ‌های تزئینی با تشکیل کارگروه توسعه‌ای این صنعت در ایمیدرو، افزایش استخراج سنگ مس به میزان هفت میلیون تن و افزایش استخراج سرب و روی به میزان ۳۲ هزار تن امسال محقق خواهد شد.

همچنین نخستین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با حدود یکهزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ غرفه خردادماه امسال با حضور خداداد غریب پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارگ جهان نمای شهر اصفهان افتتاح شد.

علاوه بر ارگ جهان نما ۸۰ غرفه نیز در سرای گوهر واقع در میدان امام (ع) به این امر اختصاص یافته است و پیش‌بینی شده بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در پنج نقطه از کشور احداث شود که دو نقطه از آن در اصفهان است.

سازمان ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی تفاهمنامه دیگری به منظور ایجاد بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد امضا کرده‌اند که از اهداف این سند علاوه بر شکل‌گیری بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، می‌توان به تشویق فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی و تسهیل ورود گوهرسنگ‌ها از افغانستان با فعال‌سازی پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد.

صادرات و برنامه ریزی ۳.۵ میلیارد دلاری

برنامه سال ۹۹ در بخش صادرات این حوزه نیز نشان می‌دهد که صادرات ۳.۵ میلیارد دلاری شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو رقم خواهد خورد که حاکی از رشد ۹ درصدی برنامه نسبت به عملکرد سال ۹۸ دارد.

بومی سازی و توسعه ساخت داخل

ایمیدرو از ابتدای امسال، راهبرد بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را ابلاغ، اهداف عملیاتی آن را از شرکت‌های زیرمجموعه دریافت کرده و پایش این راهبرد را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. به عنوان نمونه شرکت‌های بزرگ، بومی‌سازی ۱۰۰۰ قطعه در سال ۹۹ را هدف‌گذاری کرده‌اند.

تسویه دیون ایمیدرو

دیون و تعهدات ایمیدرو از سال ۸۹ تاکنون به دولت شامل حقوق دولتی، سود سهام دولت، مالیات، عوارض و ... به میزان بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به خزانه پرداخت و تسویه شده است.

پژوهش، توسعه و بومی‌سازی فناوری و ساخت داخل نیز با تمرکز بر تعریف همکاری‌های دوجانبه با دانشگاه‌های مطرح کشور و همچنین حمایت از ایده‌های ارزش‌آفرینی که پاسخگوی عرصه تولید در این صنعت باشد، در اهداف توسعه‌ای ایمیدرو گنجانده شده است.

ایفای نقش مسوولیت اجتماعی

ایمیدرو و شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در جدیدترین اقدام انسان دوستانه، ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بحران کرونا اختصاص دادند تا این حوزه طلایه‌دار ایفای نقش مسوولیت اجتماعی در بین حوزه‌های مختلف اقتصادی باشد.

ایمیدرو تا سال ۱۴۰۴، سازمانی توسعه‌دهنده، تقویت‌کننده، یکپارچه‌کننده، تسهیل‌گر و توانمندساز شبکه معادن و صنایع معدنی خواهد بود که با همراهی شرکت‌های این بخش، می‌کوشد تا در رشد تولید، صادرات، اشتغال و ... نقش توسعه‌ای خود را ایفا کند.

کد خبر 33610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =