بانکداری کارمزد محور و بازنگری در شیوه درآمدزایی بانک ها

مهدی رئیس زاده می گوید: باتوجه به شیوه درآمدی بانک های ایران وقتی وضعیت اقتصادی جامعه نامطلوب می شود تسهیلات گیرندگان دچار بدهی های معوق می شوند و این بدهی های معوق طبق استانداردها اگر از یک مقداری بیشتر شود که در کشور ما این اتفاق افتاده است یعنی در حال حاضر میانگین مطالبات معوق بانک ها بالای ۱۵ درصد است درحالیکه طبق استانداردها باید زیر ۵ درصد باشد، در این صورت بانک ها درچار ناترازی می شوند

مهدی رئیس زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که من دارم دکتر شاپور محمدی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی شدند اخیرا در مصاحبه ای در اتاق بازرگانی اشاره کردند که حرکت به سمت بانکداری کارمزد محور به عنوان یک پروژه پژوهشی تعریف شده و پژوهشگران متعددی در حال تحقیق در زمینه نرخ واقعی خدمات بانک ها که در ازای آن کارمزد دریافت می شود، هستند. در کشور ما بانک بر اساس سود تسهیلات شان درآمدزایی می کنند و کارمزد خدمات شان در برخی از بانک ها پایین تر از حدی است که باید باشد در حالیکه در سایر کشورهای جهان بانک ها به عنوان یک واسطه گر از محل کارمزد خدمات شان درآمدزایی می کنند و در پرتفوی درآمدی شان سهم سود تسهیلات بسیار پایین است. باتوجه به شیوه درآمدی بانک های ایران وقتی وضعیت اقتصادی جامعه نامطلوب می شود تسهیلات گیرندگان دچار بدهی های معوق می شوند و این بدهی های معوق طبق استانداردها اگر از یک مقداری بیشتر شود که در کشور ما این اتفاق افتاده است یعنی در حال حاضر میانگین مطالبات معوق بانک ها  بالای 15 درصد است درحالیکه طبق استانداردها باید زیر 5 درصد باشد.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ناترازی بانک ها باتوجه به شیوه ارائه تسهیلات ، مطرح کرد: ایجاد بدهی های معوق موجب ناترازی بانک ها می شود، بنابراین من تصور می کنم اگر این پروژه پژوهشی به نتیجه برسد نرخ قیمت تمام شده خدمات بانکی تعیین شود در تصمیم گیری های آینده بانک ها موثر خواهد بود و موجب می شود برخی از بانک ها در نرخ خدمات شان و اعطای تسهیلات تجدید نظر کنند. شیوه درآمدزایی بانک ها از طریق ارائه تسهیلات در برخی موارد به ایجاد بدهکاران بزرگ بانکی منجر شده است.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم شیوه درآمدزایی بانک ها از طریق اعطای تسهیلات یک رویکرد تورم زا است. در عین حال مفروضات دیگری هم وجود دارد یعنی نمی توانیم اکنون که نرخ سود تسهیلات 18 درصدی است پس چون تورم 30 درصدی داریم پس باید نرخ سود تسهیلات را افزایش دهیم زیرا در زمان هایی که نرخ سود تسهیلات افزایش پیدا کرده، مطالبات معوق بانک ها افزایش داشته است. از طرف دیگر وقتی سود سپرده بانک ها را به 15 درصد کاهش دادند، منابع بانک ها تخلیه می شود و منابع مالی به سمت بازارهای دیگری که سود بیشتری دارند حرکت می کنند.

 

کد خبر 33366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =