کشورهای اروپایی، بازار خوب خرید گاز صادراتی ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، صادرات گاز را یکی از پرپتانسیل‌ترین زمینه‌ها برای درآمدزایی ارزی ایران دانست و گفت: کشورهای اروپایی، خریداران خوبی برای گاز صادراتی ایران هستند.

مهراد عباد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: گاز شاید یکی از نقاط قوت ایران در شرایط کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد؛ اما از طرف دیگر باید روابط بین‌المللی خود را تقویت کرده و شرایط را برای صادرات هر چه بیشتر گاز به کشورهای دنیا فراهم آوریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: برای توفیق در موضوع صادرات گاز موضوع حائز اهمیت کیفیت کالا و میزانی است که عرضه می‌شود؛ ضمن اینکه در کنار آن، قیمت نیز مهم است؛ اگرچه تاثیر روابط دیپلماتیک نیز بر میزان موفقیت کم نبوده است.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته با توجه به تحریم‌های ایران، ترکیه توانسته نقش اساسی برای انتقال گاز به روسیه و اروپا ایفا کند و بنابراین، ایران اگر بخواهد این بازی را به ترکیه ببازد، عملاً در صادرات گاز به سایر نقاط دنیا نیز به مشکل خواهد خورد و در نتیجه، حتماً باید روی روابط بین الملل خود بیشتر کار کند و به خصوص در حوزه کشورهای همسایه، باید شرایطی را فراهم کرد تا بتوان صادرات گاز را انجام داد؛ در غیر این صورت، بازار صادراتی گاز نیز همچون بازار نفت، با مشکل مواجه خواهد شد.

عباد معتقد است که یکی از نقاط قوت ایران، صادرات گاز است که اگر این نقطه قوت نیز از دست برود، وضعیت درآمدهای ارزی با مشکل مواجه خواهد شد؛ ضمن اینکه با توجه به کسری فزاینده بودجه نیز که بر مبنای آن، نفت با قیمت 50 دلاری در آن لحاظ شده است، بهتر است که صادرات گاز به عنوان جایگزینی برای درآمدهای نفتی لحاظ شود.

وی اظهار داشت: اگرچه صادرات سایر محصولات غیرنفتی نیز در دستور کار قرار دارد؛ اما صادرات گاز پتانسیلی است که دولت نباید از کنار آن به راحتی عبور کند؛ این در حالی است که کشورهای اروپایی، بهترین پتانسیل را برای خرید گاز صادراتی ایران دارند؛ به خصوص اینکه ایران این توانایی را دارد که برای صادرات گاز خود از خط لوله استفاده کند.

عباد گفت: در این میان اگر ایران بتواند بر روی تکنولوژی مایع کردن گاز تمرکز کرده و گاز را به صورت مایع جابجا کرده و صادرات گاز را به صورت فشرده در دستور کار قرار دهد، آنگاه کشورهای اروپایی بیشترین پتانسیل را برای واردات گاز از ایران خواهند داشت و حتی ایران می‌تواند بازار وارداتی گاز در آفریقا را نیز به دست آورد؛ چراکه بازار آفریقا هم بسیار بازار خوبی است.

کد خبر 33208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =