کلیات لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی در مجلس تصویب شد

مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور با کلیات آن  موافقت کرد.


نمایندگان مجلس در ادامه جزئیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را بررسی خواهند کرد.

به گزارش اگزیم نیوز محمود بهمنی در جریان بررسی کلیات در موافقت با لایحه دولت اظهار کرد: این لایحه حدود ۱۰ سال است که مورد بحث و برسی در محافل اقتصادی است. امروز واحد پولی ما ریال و واحد ریزتر آن دینار است در حالی که این واحد ۵۰ سال قبل تعیین شده و اصلاً دینار در مبادلات ما وجود ندارد و کسی هم همچنین پولی را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای هر ضرب سکه یک ریالی باید ۳۵۰ ریال هزینه نیکل آن را پرداخت کرد که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بهمنی خاطرنشان کرد: امروز اسکناس‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی هزینه زیادی برای چاپ و ضرب دارد لذا ناچار به تغییر پولی کشور هستیم.

وی تأکید کرد:این تغییر واحد پولی بر روی تورم تأثیرگذار نیست. هر چه اسکناس‌های کمتر از هزار تومانی چاپ کنیم هزینه‌های به مراتب بیشتری از ارزش پول برایمان دارد ضمن اینکه ارزش ذاتی این کار بیش از ارزش مبادلاتی آن است.

بهمنی افزود: سه سال برای بررسی اجرای این کار و دو سال هم برای اجرای و عملیاتی شدن این مصوبه زمان در نظر گرفته‌ایم تا جایگزین مناسبی برای واحد پولی کشورمان داشته باشیم لذا در مجموع واحد پولی کشور ظرف مدت ۵ سال تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته قیمت‌ها در کشور ۳۵۰۰ برابر رشد داشته است این در حالی است که حجم پولی ما فقط ۵۰۰ برابر رشد کرده است.

وی گفت: چون اسکناس‌های ما بسیار ریز است سالیانه هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود و ما در هر سال بین ۸۰۰ تا یک میلیارد اسکناس را تعویض می‌کنیم.

بهمنی با بیان اینکه بایستی برای مبادلات ریز و خرد واحد پولی صحیحی داشته باشیم خاطرنشان کرد : به دلیل ناکارآمدی واحدهای پولی و نقدی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود همچنین بالا بودن سرانه چاپ اسکنا‌س‌ها برای کشور مشکل‌زا است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار پولی کشور و تغییر واحد پولی ایران ظرف مدت ۵ سال عملیاتی خواهد شد. پیشنهاد کردیم واحد پول ایران تومان شود. بانک مرکزی باید ظرف مدت دو سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون شرایط دوره گذار را برای تغییر واحد پولی ایران در نظر گرفته و آن را عملیاتی کند.

سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس در مخالفت با لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، اظهار کرد: این لایحه در بحث حذف چهار صفر از واحد پولی کشور است و امروز در بحث فوریت مطرح می‌شود. نزدیک سه دهه است که این موضوع مطرح شده و از دهه هفتاد دولت‌های مختلف مسئله واحد پولی را عنوان اما در مرحله عمل اتفاقی نیفتاده است و امروز بانک مرکزی این موضوع را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و موضوع حذف چهار صفر از وحد پولی و فوریت آن مطرح است، گفت:‌ در مقدمه این لایحه، اولویت فوریت مطرح نشده، طبیعی است در بحث لوایح و طرح‌ها اصل بر عادی بودن و رسیدگی به لوایح و طرح است. اگر فوریت مطرح می‌شود باید دلایل این فوریت نیز آورده شود و حتی دلایل این فوریت در صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اقتصادی (محمود بهمنی) عنوان نشد.

نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه تغییر واحد پولی و ضرورت آن را نیز کارشناسان مطرح می‌کنند، گفت:‌اما در شرایط فعلی، هزینه‌های زائد و زیادی در راستای تغییر واحد پولی بر دوش کشور گذاشته می‌شود و آن چاپ اسکناس، امحای اسکناس‌های قبلی و فعلی، نرم‌افزار و تنظیم کلیه سیستم‌های بانکی و حسابداری بر واحد پولی جدید هزینه‌هایی است که بر دوش کشور می‌گذارد.

کبیری گفت: آیا امروز با وضعیتی که بودجه کشور در سال ۹۹ دارد، اینکه بخواهیم لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را به صورت فوریت مطرح کنیم آیا بار مالی برای کشور نخواهد داشت؟

وی ادامه داد: با تورمی که کشور دارد حتی کارشناسان اقتصادی نیز گفته‌اند این تغییر واحد پولی بر تورم تأثیرگذار نخواهد بود. امروز مشکلات  عدیده‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله مشکلات کارگران، تورم در معیشت اقشار مختلف مردم وجود دارد.

نماینده مردم خوی در مجلس اظهار کرد: اینکه واحد پولی کشور از ریال به تومان یا پارسه تغییر یابد، آیا دلایل توجیهی داشته؟ و آیا این نام‌ها کارشناسی شده است یا خیر؟ بنابراین ضرورت دارد بانک مرکزی کارشناسی بهتری در این خصوص انجام دهد و بنده مخالف فوریت این مسئله هستم.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ۴ صفر اتفاق جدیدی نبود و از دولت قبل هم همواره مطرح بود و ای کاش زمانی که شرایط اقتصادی باثباتی داشتیم دست به این کار می‌زدیم. مردم نگران شرایط اقتصادی کشور هستند و حذف ۴ صفر از پول ملی کاری خواهد کرد که با ضرر همراه خواهد بود و یا شرایط را تغییر خواهد داد.

لاهوتی گفت:  در حال حاضر در اواخر مجلس دهم هستیم و انتظار مردم این است که قیمت‌ها ارزان شود و تأثیر اقتصادی در زندگی مردم بیفتد حال با حذف ۴ صفر چه اتفاقی در زندگی مردم خواهد افتاد؟ عملا با این تصمیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: حذف ۴ صفر از پول ملی کشور اطلاعات مالی را تسهیل می‌کند اما ما باید ارزش پول ملی را تقویت و حفظ کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در این شرایطی که در اواخر مجلس هستیم و بحث تورم فضای باثباتی ندارد ممکن است به شرایط فعلی و تورم موجود در کشور دامن بزند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود:‌هر چند دولت نسبت به حذف ۴ صفر اقدام کرده است چرا که اگر چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی را ببینید یک طرف آن ۴ صفر اضافه شده و طرف دیگر ۴ صفر از آن حذف شده است.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: حذف ۴ صفر هیچ تأثیر اقتصادی در زندگی مردم ندارد و باید برای این موضوع زمان بیشتری اختصاص دهیم بگذاریم مجلس آینده همه به این موضوع بپردازد و در زمان بیشتری نمایندگان آینده برای این موضوع تصمیم بگیرند.

لاهوتی در خاتمه بیان کرد:‌وضعیت تورم اقتصای کشور آن هم در چنین شرایط خاصی بیانگر این است که نباید چنین تصمیماتی گرفته شود چرا که در مردم سرگردانی به وجود می‌‌آید و شک نداریم که همین محاسبات می‌تواند در افزایش قیمت‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 33197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =