دیپلماسی تجاری برای تداوم تجارت ایران و ترکیه

نشست بررسی وضعیت تجارت ایران و ترکیه و اجرایی شدن پروتکل‌های بهداشتی و حمل و نقل برای تسهیل تجارت میان دو کشور برگزار شد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست که  با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، وزارتخانه‌های، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، امور خارجه و کشور برگزار شد، موضوع اجرایی شدن پروتکل‌های بهداشتی و حمل و نقل برای تسهیل تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در پایان تصمیم مشترکی اتخاذ شد.

در این جلسه تاکید شد که با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی و از جمله تجارت دوجانبه ایران و ترکیه، ضروری است که ضمن رعایت نظارت‌های بهداشتی، جریان تجارت میان دو کشور از مرزهای رسمی تداوم یابد.

بر اساس گزارش دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، با رایزنی‌های به عمل آمده و در نتیجه یک دیپلماسی فعال، در حال حاضر، حمل و نقل ریلی میان ایران و ترکیه در جریان است و روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ واگن بار تجاری از طریق مرز رازی (خوی) به عنوان یگانه مسیر ریلی میان ایران و ترکیه، مبادله می‌شود. همچنین طرفین با تهیه پروتکل‌های بهداشتی مذاکراتی را به منظور فعال کردن حمل و نقل جاده‌ای و گشایش مرز برای تردد کامیون‌ها آغاز کرده‌اند‌.

گفتنی است، در این نشست  دستگاه‌های شرکت‌کننده بر لزوم هماهنگی و تسریع در تصمیمات اتخاذ شده تاکید کردند.

کد خبر 33134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =