متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در بازارهای جهانی ۱۹ درصد کاهش یافت

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، از کاهش ۱۹ درصدی ارزش هر تن کالاهای صادراتی ایران در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: واردات از کالاهای مصرفی به کالاهای واسطه‌ای سوق یافته است.

احسان قمری مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، گفت: بررسی تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، ۳۰۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۹درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۱۲۳۵ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۷ درصد کمتر شده است.

وی تصریح کرد: با بررسی آمار تجارت خارجی کشور مشخص می‌شود صادرات کالا طی سال ۱۳۹۸ به لحاظ وزنی ۱۴درصد رشد را تجربه کرده؛ این در حالی است که واردات کشور با رسیدن به میزان 35 میلیون و 348 هزار تن بوده که به لحاظ وزنی، 9 درصد رشد را تجربه کرده است.

قمری با تاکید بر ضرورت تولید کالاهای صادراتی واجد ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام‌فروشی، برنامه‌ریزی‌های لازم توسط جامعه صادرکنندگان و بخش‌خصوصی صورت پذیرد، اظهار داشت: لازم است اقداماتی صورت پذیرد تا در کنار افزایش متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی، قیمت هر تن کالای وارداتی نیز کاهش یابد؛ این بدان معنا است که سرمایه‌گذاری‌ها در سال جهش تولید باید در راستای ایجاد ارزش افزوده و تولید صادراتی باشد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: کاهش ۷ درصدی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نسبت به سال ۱۳۹۷ بیانگر این نکته است که ساختار واردات کشور از سمت کالاهای مصرفی و نهایی، به سمت کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه در حال حرکت است؛ بنابراین برنامه‌ریزی ها باید به گونه‌ای باشد که تمامی فعالیت‌های حاکمیتی و همچنین تخصیص مشوق‌های صادراتی در راستای حمایت از صنایع صادراتی واجد ارزش افزوده بالا و همچنین تولیدات دانش بنیان باشد.

قمری در پایان به پیگیری‌های انجام شده جهت تدوین بسته حمایت از صادرات غیرنفتی و همچنین هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه جهت تخصیص بودجه مشوق‌های صادراتی اشاره و اظهار امیدواری کرد تا بتوان با اختصاص بخش اعظم بودجه مشوق‌های صادراتی به توسعه و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی، شاهد کاهش هزینه‌های صادرکنندگان جهت ورود به بازارهای هدف و همچنین افزایش کیفیت کالاهای صادراتی گردید.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =