کاهش شاخص قیمت جهانی محصولات غذایی به دلیل شیوع کرونا

طبق آخرین گزارش سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد شیوع ویروس کرونا به کاهش شاخص قیمت مواد غذایی در جهان کمک کرد.

قیمت جهانی مواد غذایی در ماه فوریه برای اولین بار در چهار ماه گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت روغن های گیاهی صادراتی کاهش پیدا کرد. عمده ترین دلیل این کاهش شدید قیمت، تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر کاهش تقاضای جهانی روغن های گیاهی است.

شاخص قیمت جهانی فائو (The FAO Price Index) معمولا با تغییرات عرضه و تقاضای محصولات غذایی به سرعت واکنش نشان می دهد، این شاخص در ماه فوریه سال میلادی جاری عدد ۱۸۰/۵ واحد را نشان می دهد که نسبت ماه گذشته یک درصد کاهش یافته است ولی هنوز از شاخص فوریه سال گذشته ۸/۱ درصد بیشتر است.

شاخص قیمت روغن های گیاهی فائو از ماه ژانویه تا الان ۱۰/۳درصد کاهش یافته است، قسمت عمده این کاهش قیمت به کاهش قابل توجه قیمت بین المللی روغن پالم گیاهی صادر شده از مالزی بر می گردد که تقاضای این محصول غذایی از طرف هندوستان به دلیل نگرانی از شیوع کرونا کاهش چشمگیری یافته است و هند واردات کالا و خدمات از جنوب شرقی آسیا را متوقف کرده است.

شاخص قیمت حبوبات و سبوس فائو در ماه فوریه ۰/۹ درصد کاهش یافت. قیمت گندم کمترین میزان کاهش قیمت را داشته است در حالیکه قیمت ذرت که بیشتر برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود به طور قابل توجهی کاهش یافته است اما برخلاف این دو محصول، قیمت بین المللی برنج به دلیل تقاضای افراطی کشورهای جنوب آفریقا افزایش یافته است.

از ماه ژانویه شاخص قیمت گوشت فائو 2 درصد کاهش داشته است، این کاهش قیمت تحت تاثیر کاهش واردات کشور چین به دلیل تعطیلی بخشی از بنادر بزرگ این کشور می باشد. افزایش عرضه گوشت گوساله از طرف کشتارگاه های کشور نیوزلند و کاهش تقاضای گوشت مرغ از سوی کشورهای آسیایی عمده ترین دلایل کاهش شاخص قیمت گوشت فائو هستند.

شاخص قیمت لبنیات فائو به دلیل افزایش تقاضای پنیر حدود ۴/۶ درصد افزایش یافت این افزایش قیمت لبنیات تا حد زیادی به کاهش تولید شیر در استرالیا و تعطیلی بنگاه های تولید لبنیات این کشور مرتبط است. از طرف دیگر چینی ها در طی این مدت واردات پودر شیر را تاحدی افزایش داده اند.

شاخص قیمت شکر فائو به دلیل چشم انداز و انتظار کاهش تولیدات شکر در هند و افزایش واردات از تایلند حدود ۴/۵درصد افزایش یافت.     

کد خبر 32751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =