ضرورت تعلیق تحریم های ایران برای مبارزه با کرونا

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت ایران برای مبارزه با کرونا نیاز به حمایت های بیشتر و کاهش تحریم ها است تا بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را برای مبارزه با کرونا وارد کند.

این گزارش نوشته علاوه بر برخی چالش های مدیریتی در داخل تحریم های آمریکا باعث بروز چالش های مالی در عبور از بحران ها شده است چراکه صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته و از طرفی قیمت نفت نیز رقم بسیار ناچیزی است که نمی تواند منابع مالی لازم را در اختیار تهران قرار دهد.

بر این اساستامین تجهیزات و دارو و برآورده کردن نیازهای لازم برای قرنطینه از موضوعات مهمی هستند که باید جامعه جهانی به آنها توجه لازم داشته باشد و در نتیجه جلوی تحریم ها بایستد.

این در حالی است که ایران در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی روبرو است. کسری بودجه از یک سو و تورم بالا در کنار رشد اقتصادی پایین در کنار چالش کسب درآمدها برای کشور و نقل و انتقالات ارزی به دلیل رایط تحریم همگی نیازمند بازنگری توسط جامعه جهانی در وضعیت فعلی است.

این گزارش در ادامه می افزاید سطوح پایین درآمدی باعث شده قرنطینه و خانه نشینی برای بسیاری از افراد که دارای کسب و کارهای خرد هستند سخت باشد و در عین حال توانایی برای خرید دارو و کیت های تشخیص بیماری و ... کاهش یابد.

این در حالی است که ناتوانی ایران در مهار این بیماری به همسایگان این کشور نیز ممکن است منتقل شود هرچند با همه مشکلات موجود ایران توانسته به خوبی شرایط را مدیریت کند.

در حال حاضر چین و روسیه از آمریکا خواسته اند تحریم ها را کاهش دهد اما دولت ترامپ هیچ نشانه ای از توجه به این خواسته ها نشان نمی دهد و حتی هفته قبل دور دیدی از تحریم ها را اعلام کرد. دولت ترامپ ادعا می کند که تحریم های این کشور مانع از تجارت کمک های انسان دوستانه نمی شود.

اما از آنجا که این تحریم ها مانع از معاملات مالی و حمل و نقل بین المللی می شود، هرگونه تجارت از جمله داروها و تجهیزات پزشکی را تقریباً غیرممکن ساخته است.

چندین شرکت که تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کروناویروس را تأمین می کنند ، حمل و نقل به ایران را متوقف کرده اند زیرا بانک های آنها از انجام معاملات خودداری می کنند.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد عدم تمایل دولت ترامپ برای کاهش محدودیت ها در شرایطی که ایران با این بحران ناتوان کننده روبرو خواهد شد، اعتبار ایالات متحده را به عنوان یک رهبر جهانی لکه دار می کند.

با توجه به اینکه جان میلیون ها ایرانی در معرض خطر است، ترامپ باید این تحریم ها را به حالت تعلیق درآورد و به دیگر کشورها این امکان را بدهد که بدون ترس از عواقب آمریکایی ، کمک های بشردوستانه ارائه دهند.

این گزارش در ادامه می نویسد حدود صدهزار بازمانده ایرانی از جنگ شیمیایی  عراق با مشکلات تنفسی مزمن زندگی می کنند و اغلب به امکانات تنفسی و ماسک های اکسیژن نیاز دارند. آنها در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن به کروناویروس قرار دارند و ضروری است هرچه زودتر تحریم ها برداشته شوند تا بحرانی جدی برای ایران ایجاد نشود.

کد خبر 32647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =