جهش  صادرات پس از بحران کرونا

سیده فاطمه مقیمی می گوید: تجارت کالا و خدمات ما با کشور های همسایه باید در شرایط دو طرفه و با وجود عرضه و تقاضا انجام بگیرد.

سیده فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: شرایط صادرات ایران بویژه به کشورهای همسایه که فاصله جغرافیایی کمتری از ما دارند و می توانند فرصت بهتری برای ارائه کالا و خدمات باشند قطعا در یک شرایط دو طرفه باید انجام شود یعنی باید عرضه و تقاضا در این بازارها وجود داشته باشد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی، گفت: باتوجه به بحران شیوع ویروس کرونا موقعیت اقتصادی اغلب کشورهای جهان تضعیف شد و الان کشورها  به شدت گرفتار رفع معضل شیوع این بیماری هستند تا رسیدن به آن موقعیت که روی صادرات کالا و خدمات فعالیتی صورت بگیرد فعلا فاصله داریم. عمده کالاهایی که اکنون در تجارت جهانی مورد معامله قرار می گیرند عمدتا تشکیل می شوند از مواد غذایی، دارو، مواد ضدعفونی کننده و الکل. دلیلش هم حفظ بقای جامعه بشری و ارتقای وضعیت سلامت جوامع در بحران فعلی است.

مقیمی با اشاره به فرصت های تجاری پس از بحران کرونا برای اقتصاد ایران، مطرح کرد: اما پس از مدتی که بحران کرونا فرونشست زمینه فعالیت های اقتصادی بین کشورها بهتر از قبل شکل می گیرد و به هر حال ایران چون جز کشورهایی محسوب می شود که انتظار می رود زود تر از بقیه کشورهای منطقه بحران را پشت سر بگذارد و فرصت های اقتصادی صادرات کالا و خدمات زیادی برای صادرات به کشورهای همسایه بوجود خواهد آمد می توانیم از این فرصت استفاده بهینه داشته باشیم.

وی با اشاره به فرصت های تجاری که عضویت در اتحادیه تجاری اوراسیا در اختیارمان قرار داده، گفت: از طرف دیگر از آبان ماه سال 98 ما عضو گروه تجاری اوراسیا شدیم که در این اتحادیه تجاری نیز فرصت های اقتصادی خیلی خوبی با کشورهای عضو اتحادیه و هم سایر کشورهای همسایه می تواند شکل بگیرد. از این فرصت ها باید حداکثر استفاده را ببریم شاید این توقف یا تاملی که در بازارهای صادراتی جهان بوجود آمده است یک فرصت جهشی خوبی در اختیار ما قرار دهد و پس از این بحران بتوانیم سریع تر و راحت تر از قبل در این بازارها حضور داشته باشیم.

مقیمی در ادامه افزود: امیدوار هستم که دولت هم باتوجه به این رکودی که در شرکت ها  بوجود آمده بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) که آسیب پذیری بیشتری از شرایط بیرونی اقتصاد دارند، با حمایت از رونق تولید و اشتغال زمینه اتفاق های بهتری را برای اقتصاد کشورمان شکل دهد.

مقیمی با اشاره به وضعیت تولید و صادرات کالاهای بهداشتی، گفت:  به ما امیدواریم که همزمان با ما سایر کشورهای همسایه و جهان هم به سرعت از بحران کرونا عبور کنند و با استفاده از تجربه کشورهایی که این بحران را پشت سر گذاشته اند با سرعت بیشتری این اقدام صورت بگیرد. ولی قطعا وقتی ظرفیت سازی روی کالاهای به خصوصی افزایش پیدا کند و خط تولید های زیادی برای تامین نیازها فعال شده اند بطور مثال در اینجا کالاهای شوینده و مواد ضدعفونی، پس از بحران کرونا و بازگشت تقاضا به وضعیت سابق ما با مازاد تولید بر نیاز داخلی مواجه می شویم و بخشی از این کالاها به کشورهای دیگر صادر می شود.

وی توجه به عوامل زیرساختی و تحقیقات بازاریابی را عامل مهمی برای موفقیت در بازارهای اتحادیه تجاری اوراسیا دانست و گفت: ما در مراحل مختلف بازاریابی طبیعتا در ابتدا باید بازارشناسی را از منظرهای مختلف مانند ذائقه، سلیقه، وضعیت اقتصادی و قدرت خرید و... مورد توجه قرار دهیم، باتوجه به عوامل زیرساختی حضور ما در آن بازار با موفقیت های بیشتری همراه خواهد شد و به دنبال آن باید بازارداری و بازار گردانی را هم شکل دهیم یعنی ما باید بازار را حفظ کنیم و نهایتا به موقعیتی برسیم که بتوانیم سلایق مشتریان را در بازار شکل بدهیم همه این مسائل پله های مختلف در یک سیستم بازاریابی هستند.

کد خبر 32601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =