نظرات بخش خصوصی به کار گرفته شود

فعالان بخش خصوصی، يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هايي كه فعاليت فعالان اقتصادي در حوزه معدن و صنايع معدني را تهديد مي‌كند، استفاده نكردن از نظرات فعالان بخش خصوصي است. آنها بر این باورند که با اجراي نقشه راه معدن خواست فعالان بخش خصوصي، مورد توجه قرار گيرد. چراکه در چنین شرايطي، زمينه تسهيل توليد و توسعه اقتصادي فراهم خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز،  نقشه راه معدن و صنايع معدني براساس شناسايي ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي بخش معدن و صنايع معدني كشور، چشم‌انداز بازارهاي جهاني و همچنين براساس نگاهي راهبردي و كلان به جايگاه معادن و صنايع معدني در اقتصاد ملي، در دولت دوازدهم تدوين شد. اهداف كلان تعيين شده در اين نقشه راه عبارتند از: «شناسايي پتانسيل‌هاي معدني كشور، بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي معدني، توسعه زنجيره ارزش، صنايع معدني با هدف افازيش ارزش افزوده صنعتي، افزایش رقابت‌پذیری و بهره‌وری بنگاه‌های معدنی و صنایع معدنی؛ بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و مشارکت خارجی؛ توسعه پایدار معادن و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی؛ توسعه مواد معدنی مورد نیاز صنایع آینده؛ تامین و ارتقا منابع انسانی کارآمد و فراهم نمودن محیط کار ایمن و مناسب؛ بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دانشگاهی مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان در راستای فعالیت‌های اکتشافی و توسعه معادن و صنایع معدنی».
بهبود فضای کسب‌و‌کار بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی و افزایش بهره‌وری، بازسازی و نوسازی معادن از جمله برنامه های اجرایی در چهارچوب نقشه راه معدن است. دولت دوازدهم احیا و فعال‌سازی ۵۰۰ معدن کوچک مقیاس را در يك دوره پنج ساله برنامه‌ريزي کرده که زمینه ايجاد ۲۵ هزار موقعيت شغلي را فراهم مي‌سازد. در همين حال با اجراي طرح ياد شده، تاكنون 145 معدن كوچك و متوسط احيا شده‌اند. از ديگر اقداماتي كه مي‌توان از آن به‌عنوان موفقيت در اجراي اين سند نام برد، راه‌اندازي بسياري از پروژه‌هاي صنايع معدني در سال جاري در حوزه‌هاي مختلفي چون صنايع زنجيره فولاد از سنگ آهن تا فولادسازي و همچنين صنعت آلومينيوم و مس، است. آغاز به كار پروژه‌هاي ياد شده، بیـش از هفت هزار و ۶۰۰ شـغل مسـتقیم و نزدیـک به ۲۹ هزار موقعيت شغلي به‌طـور غیرمستقیم ایجاد مي‌كند.
در همین حال، مهرداد اكبريان رئيس انجمن سنگ آهن در گفت‌وگو با «اگزیم نیوز» تاكيد كرد: نقشه راه معدن و اجراي بندهاي آن، يكي از بهترين راهكارها براي حفظ و توسعه شرايط معدن در كشو محسوب مي‌شود. متاسفانه پس از تدوين اين نقشه و رونمايي از آن، متوليان امر، چندان به اين سند، مراجعه نكردند و از آن بهره نگرفتند. 
او افزود: فعالان معدني با چالش‌هاي بسياري روبرو هستند. بسياري از اين مشكلات به دليل تغيير مداوم قوانين و اعمال مقررات سليقه‌اي، ايجاد شده است. درنتيجه انتظار مي‌رود با تبعيت از اين سند، چنين چالش‌هايي برطرف شوند. رئيس انجمن سنگ آهن گفت: البته با فضايي كه بر نحوه عملكرد مسئولان كشور حاكم است، اينطور به‌نظر مي‌رسد كه اجرايي شدن اين نقشه راه، به منزله، نيمه كاره ماندن آن بود. پس شايد بتوان گفت همان بهتر كه اين سند به‌صورت نيمه كاره اجرايي نشد.
اما از سوی دیگر، حسن حسينقلي رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان سرب و روي نيز در گفت‌وگو با «اگزیم نیوز» و درخصوص عملكرد نهادهاي مسئول در اجراي نقشه راه معدن و صنايع معدني گفت: متاسفانه هيچ قانوني بر عملكرد مديران نظارت ندارد. مديران مرتبط با بخش معدن، بسيار سليقه‌اي عمل مي‌كنند. درنتيجه شاهد آن هستيم كه ظرف بيش از يكسالي كه از رونمايي اين سند مي‌گذرد، هنوز اجرايي نشده است. او افزود: البته نقدهايي به اين سند وارد است اما درمجموع مي‌توان انتظار داشت كه اجرايي شدن اين سند، نتايج مثبت بيشتري را به همراه داشته باشد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان سرب و روي گفت: يكي از موارد مطرح شده در نقشه راه معدن، تشكيل ستاد براي هر حوزه است. تجربه فعاليت چنين ستادهايي از گذشته وجود داشته است. در اين ستادها نمايندگان بخش خصوصي درخصوص مسائل مختلف با مديران و معاونان وزارت صمت، بحث مي‌كردند و درنهايت براساس خرد جمعي، تصميم‌گيري و سياست‌گذاري انجام مي‌شد. او افزود: يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هايي كه فعاليت فعالان اقتصادي در حوزه معدن و صنايع معدني را تهديد مي‌كند، استفاده نكردن از نظرات فعالان بخش خصوصي است. اميد است كه با اجراي اين سند، خواست فعالان بخش خصوصي، مورد توجه قرار گيرد. بدون شك در چنين شرايطي، زمينه تسهيل توليد و توسعه اقتصادي فراهم خواهد شد.
کد خبر 32561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =