عملکرد جزیره ای دستگاه های اجرایی معضل ساختاری بودجه ۹۹

کریم بیات می گوید: هدف اصلی از اصلاحات ساختاری کاهش جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی است و بودجه ۹۹ می خواهد این معضل را در دستگاه های دولتی کشور حل کند.

دکتر کریم بیات پژوهشگر اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، گفت: تغییرات عمده ای که بودجه 98 با 99 داشته است را می توان به دو بخش اصلاحات ساختاری و مالیات ها تقسیم کرد. در بحث مالیات ها ما با منابع جدید مالیاتی و قوانین جدید برای  مالیات هایی که از گذشته وجود داشته است روبرو هستیم. در تغییرات ساختاری، نوعی دستگاه سیاست گذاری تدوین شده است به این معنی که هر وزارت خانه به عنوان یک دستگاه سیاست گذار و سازمان های زیر نظر وزارت خانه زیرمجموعه های این دستگاه سیاست گذار به حساب می آیند. به عبارت دیگر هر وزارت خانه ای در خصوص تمامی فعالیت های مربوط به سازمانهای زیرمجموعه اش هم از نظر عملکردی و هم از نظر بودجه ای به نوعی مدیریت را به دست گرفته و می تواند با دست بازتری سیاست گذاری کند.

این پژوهشگر اقتصادی در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه 99، گفت: در بحث درآمدهای دولت که بخش عمده آن مربوط به درآمدهای مالیاتی است، مالیات های جدیدی از قبیل مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر خانه های لوکس در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اصلاحات ساختاری مدنظر بودجه سال 99و مقایسه آن با روند گذشته عنوان کرد: در گذشته هر وزارت خانه و دستگاهی که از دولت بودجه دریافت می کرد به عنوان یک دستگاه اجرایی نگریسته می شد به عنوان مثال تمام زیرمجموعه های یک وزارت خانه بصورت مستقل از دولت بودجه خود را دریافت می کردند و دولت هم به این دستگاه به دید بازوی اجرایی می نگریست اما در اصلاحات ساختاری بودجه 99، دستگاه های اجرایی بصورت زیرمجموعه های وزارت خانه در نظر گرفته می شوند و بودجه سالانه آنها به وزارت خانه شان پرداخت خواهد شد به نوعی از این پس وزارت خانه ها می توانند روی بودجه های دستگاه های زیرمجموعه شان مدیریت بهتری داشته باشند.

بیات گفت: در خصوص سیستم جدید جمع آوری مالیات ها تا جایی که اطلاع دارم در کلیات بودجه بحثی نشده است و معمولا اینگونه مباحث را در دستور العمل ها و بخشنامه های اجرایی مربوط به سازمان متولی امر می آورند،در بودجه تغییرات کلی به طور مثال مالیات های جدید بر خانه های خالی به بحث گذاشته می شود ولی روش شناسایی، جمع آوری و رهگیری در سطح بخشنامه های سازمانی تدوین می شوند.

بیات هدف اصلی از اصلاحات ساختاری بودجه را کاهش جزیره ای عمل کردن دستگاه ها دانست و مطرح کرد: هدف اصلی از اصلاحات ساختاری  کاهش جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی است و می خواهد این معضل را در دستگاه های دولتی کشور حل کند، تا قبل از بودجه 99 هر دستگاه اجرایی یک کد بودجه مخصوص به خودش داشت و براساس برنامه ها و مجموعه فعالیت هایش مقدار مشخصی بودجه دریافت می کرد و این امکان وجود داشت که دستگاه های مختلف زیرمجموعه یک وزارت خانه خاص، برنامه ها و فعالیت های مشابه داشته باشند اما در رویکرد جدید بودجه 99 همه برنامه های مشترک یک وزارت خانه در قالب یک نظام بودجه ریزی دیده می شود و وزارت خانه ها از این پس می توانند برنامه ها و فعالیت های مشابه سازمان های زیرمجموعه شان را مدیریت کنند اما این هماهنگی هنوز در سطح درون وزارت خانه ای انجام گرفته و در سطح بین وزارت خانه ها در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

وی در ادامه افزود: من فکر می کنم تغییرات در حوزه درآمدهای مالیاتی چندان تاثیر اقتصادی گسترده ای نخواهد داشت و منبع درآمدی بزرگی را در اختیار دولت قرار نمی دهد.

 در بخش ساختاری اگر به خوبی اجرا شود می تواند مدیریت سیستم بودجه ریزی در سطح برنامه فعالیت ها را افزایش دهد. ما حدود 15 سال است که در زمینه اصلاح نظام بودجه ریزی در کشورمان بحث می کنیم؛ وقتی می گوییم نظام بودجه ریزی از شکل سنتی باید به شکل مدرن برمبنای عملکرد تغییر کند این شکل از تغییر بنیادی است و نیازمند فعالیت ها و تلاش های گسترده ای است تا محقق شود و بطور کلی نگاه برنامه ریزان و کارشناسان مالی باید نسبت به نظام بودجه ریزی به لحاظ فرهنگی و نگرشی تغییر کند و این تغییر نگرش نیازمند برنامه های آموزشی و پشتیبانی است.

کد خبر 32518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =