چشم انداز روشن روابط تجاری ایران و افغانستان

سلیمی می گوید: شانس صادرات ایران به افغانستان از همه کشورها از نظر نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی، ذائقه ی غذایی، سلیقه لباس (پوششی) و زبانی بیشتر است و می توانیم به راحتی جای کالاهای چینی و ترکیه ای را در بازار افغانستان بگیریم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: ما دراتاق  بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در قالب یک برنامه تجاری و با کمک دولت های دو طرف، برای سال 98  افزایش 10 یا 15 درصدی افزایش صادرات به افغانستان پیش بینی کرده بودیم.

سید حسین سلیمی با اشاره به چالش های تجارت ایران و افغانستان، گفت: بازرگانان افغانستانی مشکلاتی در زمینه تجارت با ایران داشتند بطور مثال وزارت جهاد کشاورزی به علت مسائل بهداشتی اجازه واردات محصولات غذایی افغانستان را نمی دادند و با رفت و آمدهایی که بین اتاق های بازرگانی و با گفت و گوی هایی که در دفتر ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه انجام شد این مسائل تا حد زیادی برطرف شده است و بازرگانان افغانستانی راحت تر از قبل می توانند با ایران مبادله تجاری داشته باشند، هرچند شیوع ویروس کرونا مقداری این فرآیند را به تعویق انداخت.

وی افزود: با اینکه طی مدت اخیر با شیوع ویروس کرونا در زمینه صادرات کالا مقداری به مشکل برخوردیم اما در نهایت روند بلند نشان می دهد که در سال 98 می توانیم به هدف مورد نظر دست یابیم و حدود 8/2 میلیارد دلار تا 3 میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته باشیم و قطعا صادرات ما به افغانستان کمتر از سال 97 نخواهد بود.

سلیمی با اشاره به پروژه های بزرگی که بین ایران و افغانستان در دستور کار قرار دارد، گفت: پروژه های بزرگی را با اتاق افغانستان در دستور کار داریم و هماهنگی های آنها در حال انجام شدن است، باتوجه به شرایط صنعتی و نیروی کار در کشور افغانستان این پروژه ها عمدتا در زمینه کشاورزی هستند، بطور مثال ما در اطراف مشهد، 7 یا 8 کارخانه قند و شکر داریم که به علت نبود مواد اولیه کشاورزی یا هم چغندر قند و نیشکر به حالت نیمه تعطیل درآمده اند یکی از این پروژه ها این است که در افغانستان چغندر قند و نیشکر کشت کنیم و کالاهای تولید شده را به ایران وارد نماییم تا این کارخانه ها تولیدشان را افزایش دهند طبیعتا این پروژه منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول قند و شکر این کارخانه های خواهد شد و همچنین در اشتغال آن منطقه تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: ما در ایران تمام امکانات تولید چغندر قند و نیشکر را داریم ولی به علت کمبود آب امکان کشت این محصولات در استان خراسان رضوی وجود ندارد و راه حل ارزان این است که این محصولات در افغانستان کاشته و سپس به ایران وارد شوند. البته هنوز در زمینه جزییات این طرح اختلاف نظرهایی وجود دارد.

صادرات به افغانستان همواره با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است، زیرا آنها هم توقع داشته اند که ماهم از افغانستان کالاهایی را بخریم و صرفا به دنبال صادرات کالا به آنجا نباشیم.

سلیمی بندر چابهار را فرصتی برای شناسایی نیازهای کشور افغانستان دانست و مطرح کرد: برنامه ما این است که سال آینده میزان صادرات به افغانستان با یک رشد 10 درصدی  به بیش زا 2/3 میلیارد دلار برسانیم. باتوجه به اینکه بندر اقیانوسی چابهار به مرکز ثقلی برای واردات کالای افغانستان تبدیل شده است و از معافیت تحریمی نیز برخوردار است، این مساله برای ما این مزیت را ایجاد کرده است که کالاهای مورد نیاز کشور افغانستان را از طریق بندر چابهار رصد کنیم و اگر توانستیم خودمان آن کالاها را تامین نماییم.

بازرگانان افغانستانی در طی این مدت در بندر چابهار سوله، انبار و امکانات سردخانه زیادی ساخته اند و امیدواریم با توسعه این روند بتوانیم صادرات به افغانستان را تنوع ببخشیم.

وی نزدیکی های فرهنگی میان دو کشور را فرصت بزرگی برای توسعه تجارت دانست و گفت: از لحاظ سیاسی نیز، گروه طالبان با دولت افغانستان توافقاتی داشته اند که اگر این صلح ادامه دار باشد، شانس صادرات ایران به افغانستان از همه کشورها از نظر نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی، ذائقه ی غذایی، سلیقه لباس (پوششی) و زبانی بیشتر است و می توانیم به راحتی جای کالاهای چینی و ترکیه ای را در بازار افغانستان بگیریم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: با ایجاد امنیت در افغانستان مهندسین مشاور مطالعاتی انجام داده اند و پروژه های در جهت توسعه راه ها و جاده های افغانستان در دستور کار قرار دارد و حتی فعالیت های ساختمانی هم می توانیم در افغانستان انجام دهیم.

در ادامه افزود: فعالان اقتصادی ایرانی عمدتا به دلیل نبود امنیت در کشور افغانستان بصورت محدود و انگشت شمار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند ولی از آن طرف افغانستانی ها سرمایه گذاری های خوبی در ایران داشته اند هرچند سرمایه گذاری های آنها به لحاظ حجم سرمایه گذاری ارزش بالایی ندارند (در حدود 500 هزار دلار یا 1 میلیون دلار) ولی از نظر تعداد بیشترین مقدار سرمایه گذاری خارجی را در ایران، افغانستانی ها انجام داده اند مخصوصا در پروژه های آستان قدس رضوی که مشارکت افغانستانی ها بسیار بالا و امیدبخش است.

سلیمی گفت: تنها مساله ای که شاید روابط تجاری ایران و افغانستان را دچار چالش کند بحث نقل و انتقالات بانکی می باشد که برای حل این معضل نیز پیشنهاد شده است سه شعبه بانک خارجی در منطقه آزاد چابهار تاسیس شود که اگر مشلات بانکی مان حل شوند حتی می توان تا 40 درصد هم صادرات کالا به افغانستان را افزایش داد.

کد خبر 32488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =