وضعیت صادرات در ماه های پایانی سال چه می‌شود؟

حمزه بهادیوند چگینی - رییس کل گمرک ایران می‌گوید: پیش‌بینی ما از وضعیت صادرات در ماه‌های بهمن و اسفند این است که روند صادرات کماکان تصویر 10 ماهه سال را داشته باشد. یعنی در 10 ماه گذشته وضعیت صادرات ما میانگین 5/3 میلیارد دلار بود که چنانچه این میانگین در ماه‌های مورد اشاره نیز محقق شود ما به چشم‌انداز صادرات 42 میلیارد دلار دست خواهیم یافت.

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات ایران در دو ماه پایانی سال چه روندی خواهد داشت به اگزیم‌نیوز گفت: پیش‌بینی ما از وضعیت صادرات در ماه‌های بهمن و اسفند این است که روند صادرات کماکان تصویر 10 ماهه سال را داشته باشد. یعنی در 10 ماه گذشته وضعیت صادرات ما میانگین 5/3 میلیارد دلار بود که چنانچه این میانگین در ماه‌های مورد اشاره نیز محقق شود ما به چشم‌انداز صادرات 42 میلیارد دلار دست خواهیم یافت.

مهدی اشرفی در ادامه افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریستی اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران، آمار تجارت کشور در ۱۰ ماهه نخست بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت انجام شده که ۳۵.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۳۶ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. 

این مقام مسئول اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد رشد وزنی کالاهای صادراتی و سه درصد کاهش ارزش در این مدت داشتیم که البته صادرات برق و خدمات فنی مهندسی کشور در این آمار لحاظ نشده است.

البته ناگفته نماند که سال گذشته هم جمع تجارت کشور 42 میلیارد دلار بود امسال هم این رقم محقق خواهد شد. همچنین واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هشت درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده اما از نظر ارزشی برابر سال گذشته بوده است که پتروشیمی صدرنشین اقلام صادراتی ما به بازارهای هدف بوده است.

 

کد خبر 32349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =