صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای اوراسیا کلید خورد

حسن فروزان فرد گفت: در حال حاضر زمینه صادرات برخی محصولات کشاورزی به اوراسیا کلید زده شده است. با توجه به اینکه ما هم از اوراسیا حجم قابل توجهی از مواد اولیه را وارد کشور می‌کنیم صادرات کالاهای غیرنفتی در این شرایط فعلی منطقه اقدام خوبی است

حسن فروزان فرد گفت: در حال حاضر زمینه صادرات برخی محصولات کشاورزی به اوراسیا کلید زده شده است. با توجه به اینکه ما هم از اوراسیا حجم قابل توجهی از مواد اولیه را وارد کشور می‌کنیم صادرات کالاهای غیرنفتی در این شرایط فعلی منطقه اقدام خوبی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که بنگاه‌های تولیدی صنایع غذایی در چه وضعیتی قرار دارند؟ به اگزیم‌نیوز گفت: اخیرا با جاسازی قرص در کیک‌ها عده‌ای در نظر داشتند که به صنعت شیرینی و شکلات آسیب بزنند. این که هدف از اقدام اخیر آسیب زدن به صنایع غذایی ایران بوده شکی در آن نیست.  با توجه به اینکه در وضعیت تحریم‌ها صنایع غذایی ایران به ویژه صنعت شیرینی و شکلات در حوزه تولید و صادرات توانستند به بازارهای منطقه ارسال و ارزآوری داشته باشند، همین موضوع خاری در چشم عده‌ای بود. در حقیقت این اقدام نمایشی از رفتار امنیتی در آن دیده می‌شد. 

حسن فروزان‌فر افزود: معتقدیم این اقدامات اخیر ممکن است در کوتاه مدت به صنایع غذایی ایران آسیب بزند اما در بلند مدت چالشی را برای صنعتگران این حوزه ایجاد نخواهد کرد. به هر حال اطلاع‌رسانی و واقع‌بینی که وجود دارد، افراد در نظر دارند که اعتماد عمومی را به صنعت غذایی کشور باز گردانند. 

وی درباره وضعیت صادرات در دو ماه پایانی سال اظهارکرد: با توجه به فضای سیاسی اخیر صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای اوراسیا افزایش خواهد یافت. کما اینکه از زمان عقدقرارداد با هیات اوراسیایی زمینه خوبی برای صادرات کالاهای کشاورزی ما به کشورهای عضو اوراسیا انجام شده است. 

فروزان‌فر در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر زمینه صادرات برخی محصولات کشاورزی همچون خیار، انجیر، گوجه فرنگی و ... در نیمه دوم امسال فراهم شده است. با توجه به اینکه ما هم از اوراسیا حجم قابل توجهی از مواد اولیه را وارد کشور می‌کنیم صادرات کالاهای غیرنفتی در این شرایط فعلی منطقه اقدام خوبی است. 

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت صادرات کالا به بازار عراق گفت: فعلا مشکلی در حوزه تولید کالاهای غیرنفتی وجود ندارد. متاسفانه چالشی که در بازار عراق مشاهده می‌شود این است که طرف‌های کُرد و عراقی صادرات یا واردات را با آن اشل واقعی و منطقی انجام نمی‌دهند. یعنی عراقی‌ها مکانیزم حرفه‌ای صادرات را رعایت نمی‌کنند. بنابراین ما هیچ‌گاه طرف قدرتمندی برای صادرات نداریم.

فروزان‌فر با اشاره به چگونگی افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای منطقه اظهارکرد: در بازار عراق جهت توسعه صادرات طرف تجاری قدرتمندی نداریم. کسانی در عرضه منطقه در حوزه صادرات موفق هستند که صاحبان کالاها خودشان در بازار مقصد حضور داشته باشند، حضور دائم در بازار منطقه کار ارزشمندی است. در حالی که این اقدام برای هر نوع کالا امکان‌پذیر و پاسخگو نیست. بی‌شک مدیران کالاهایی که با حجم بالایی تولید می‌شوند، ممکن است، بتوانند دائما در بازارهای منطقه حضور داشته باشند اما این موضوع برای بنگاه‌های کوچک تولیدی هزینه‌بر است و امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 32305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =