رشد مناسبات تجاری ایران و عمان علی رغم تحریم ها

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز رضا رحمانی در همایش تجاری مشترک ایران و عمان با تاکید بر عزم جدی دو کشور برای توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: حضور هیات تجاری عمانی که در نوع خود بزرگ ترین هیات تجاری است شاهدی بر جدی بودن تصمیم دو طرف بر توسعه تعاملات اقتصادی است.

وی با اشاره به تفاهم نامه های به امضا رسیده میان دو طرف در این سفر و نشست های انجام گرفته میان این هیات و معاون رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و اتاق بازرگانی نقطه عطفی در توسعه تعاملات ایران و عمان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور موقعیت جغرافیایی را بستر مناسبی برای تبدیل شدن دو کشور به هاب منطقه دانست و گفت: استفاده بهینه از این فرصت می تواند زمینه ساز شکوفایی ظرفیت های اقتصادی بسیار خوبی برای دو کشور باشد.

وی گفت: عمان می تواند برای ایران دروازه صادراتی ایران به افریقا و خاور میانه و ... باشد؛ گاز، نفت، پتروشیمی ، ای تی و دانش بنیان از جمله ظرفیت هایی است که می تواند زمینه مشترک همکاری های فی مابین باشد.

رحمانی اظهار داشت این نشست بستر توسعه تعامل را آماده می کند و در ادامه تجار بخش خصوصی هستند که باید از فرصت های پیش رو استفاده کنند.

وی به علاقه دو کشور برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: ایران قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی را مصوب کرده و ریسک سرمایه گذاری در کشور را می پذیرد.

علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر تجارت و صنایع عمان در این نشست چالش های پیش روی تعامل دو کشور در سالهای اخیر را ارزیابی کرد و گفت: حجم روابط دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و نکته قابل توجه رشد تعاملات فی مابین علی رغم تحریم هاست.

السنیدی گفت: هرچند این رقم با آنچه که شایسته تعاملات دو کشور است فاصله دارد اما نشان از انگیزه و عزم دو کشور برای ارتقا مناسبات تجاری و استفاده از ظرفیت های موجود است.

وزیر صنایع عمان اعلام کرد:حمل و نقل دریایی بین بندر عباس و بندر صحار هزینه های حمل و نقل بندری را کاهش داده است؛ خطوط دریایی عمان در حال توسعه است و این موضوع به گسترش مناسبات تجاری عمان با کشورهای دیگر به خصوص ایران کمک شایانی خواهد کرد

وی تهاتر و استفاده از پول ملی را ظرفیت خوبی برای تسهیل مبادلات مالی دانست و گفت: تفاهم نامه های خوبی در زمینه مناسبات مالی در نشست با رییس بانک مرکزی انجام پذیرفته است.
ارتقا امنیت اطلاعات موضوع دیگری بود که السنیدی خواهان همکاری عمان و ایران در این زمینه شد، وی همچنین حفظ امنیت غذایی را در عمان یک موضوع مهم برای عمان عنوان کرد و گفت: عمان خواهان ایجاد انبارهایی برای ذخیره

برخی اقلام خوراکی است و در این بخش نیازمند دریافت کمک از ایران است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز نشست تجاری ایران و عمان صبح امروز هفدهم آذرماه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد؛ علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر تجارت و صنایع عمان، قیص محمد علی یوسف، رییس اتاق بازرگانی، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالین اقتصادی در این همایش حضور داشتند.

کد خبر 32054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =