دلایل خروج سرمایه از ایران به بخش مسکن ترکیه

سیاست گذاری ها در حوزه مسکن در ایران، پایین بودن ثبات اقتصادی، مهاجرت سه عاملی هستند که در سال های اخیر باعث شده اند برخی سرمایه گذاران سرمایه های خود را از کشور خارج و به بازار مسکن ترکیه منتقل کنند

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با اشاره به دلایل خروج سرمایه از کشور به نفع بازار مسکن ترکیه گفت: مهاجرت سرمایه از ایران به ترکیه، جهت خرید مسکن، الزاماً به جهت سیاست‌های مسکن در ایران و یا صرفاً تهیه ملک و مسکن در ترکیه نیست؛ بلکه همیشه این تمایل وجود داشته که کشورهایی که ثبات اقتصادی بیشتری دارند، مهاجرپذیر باشند. البته تاسف‌آور است که یک ایرانی به این نتیجه برسد تا سرمایه خود را از کشور خارج و به شهری در ترکیه منتقل نماید.

سلطان‌محمدی گفت: سرمایه‌گذاریِ ایرانیان در بخش مسکنِ ترکیه، دلایل مختلفی دارد. اگر قرار باشد مانع از خروج سرمایه از ایران شویم، لازم است در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری‌هایی صورت بگیرد. این موضوع، موضوعی فرابخشی است. تصمیم یک ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه، صرفاً به بهانه خرید مسکن نیست. برخی از آنها می‌خواهند ارزش سرمایه‌ی خود را اینگونه حفظ کنند تا از نوسانات شدید ارزی در امان بمانند. برخی دیگر ممکن است به دنبال محلی برای اقامت دائم باشند. آنها به هر دلیلی ترجیح می‌دهند کشور دیگری را برای اقامت خود انتخاب کنند. در نهایت این افراد، ترکیه را به عنوان سکویی جهت مهاجرت به کشور ثالث مد نظر دارند.

او ادامه داد: از طرف دیگر شاهد هستیم که از عراق و افغانستان، افرادی برای تهیه ملک و مسکن وارد ایران می‌شوند تا در این حیطه سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع هر چند بازتابی نداشته، اما این واقعیت کم و بیش در حال اتفاق است. عموماً در همه کشورها این روال وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مناطق آزاد کشور می‌توانند ضمن انعطاف بیشتری در برخی قوانین، مانع از خروج سرمایه به نفع ترکیه شوند، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد چنین امری ممکن باشد. مزیت‌های رقابتی که در مناطق آزاد ایران وجود دارد، چندان با اهداف این شهروندان سازگاری ندارد. مناطق آزاد ما در نهایت یک روابط تجاری آزاد را با دنیا ایجاد می‌کنند. این در حالی است که مهاجرین به ترکیه، اهداف مختلفی را در سر می‌پرورانند.

سلطان‌محمدی افزود: هر کشوری که ثبات بیشتری داشته باشد و دارای پاسپورتی با جایگاه مناسب باشد و موقعیت بهتری را برای زندگی فراهم نماید، در جذب سرمایه‌ی بیشتر موفق خواهد بود. به همین جهت برخی دیگر، ایران را نسبت به کشور خود در ارجحیت سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند.

به عنوان مثال افغانستانی‌ها و عراقی‌ها چنین نگاهی را به ایران دارند. سال گذشته مشوق‌هایی برای کسانی که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند در نظر گرفته شد. اما فعلا قواعد مالکیت ایران آمادگی این کار را ندارد تا شهروندان خارجی به راحتی در ایران صاحب ملک و سند رسمی شوند. موضوع دیگر به جایگاه پاسپورت ایرانی باز می‌گردد که هنوز با مشکلاتی مواجه است. بنابراین ما امکانات رقابتی زیادی نداریم. اما با همین توان کنونی باید تلاش شود که از موقعیت‌ها، بیشتر استفاده کنیم.

 

کد خبر 32032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =