چالش های داخلی و بین المللی در مسیر صادرات

در کنار تحریم ها سیاست گذاری های داخلی و محدودیت های صادراتی مانع از ورود شرکت های ایرانی به حوزه تجارت جهانی شده است

نیلی احمدآبادی با تأکید بر لزوم صادرات گرایی و تولید صادرات محور در بخش تجارت و تولید گفت: ما باید بخش صنایع کوچک و متوسط را صادرات محور کنیم تا برنامه ریزی ها و هماهنگی های آن صادرات گرا باشد.

وی افزود: کاهش ارزش حجم صادرات غیرنفتی ما ناشی از تحریم ها و کاهش ارزش کالاهای صادراتی در سیستم گمرک است.

مشاور سازمان صنایع کوچک کشور با انتقاد از عدم سیاست گذاری های صادرات گرایانه گفت: صادرکنندگان در ابتدای سال برای نرخ ارز و عوارض و چالش ها و مسائل خود برنامه ریزی کرده و چشم اندازی را تعریف می کنند اما با این تصمیم گیری ها و بخش نامه های متعدد قادر به اجرای برنامه خود نخواهند بود.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر تحریم و نوع سیاست گذاری ها، کج سلیقگی های مدیریتی نسبت به فرآیند بین المللی سازی شرکت ها نیز سختی های زیادی را برای صادرات غیرنفتی ایران ایجاد می کند.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان ساخت: صادرات نفت و مشتقات نفتی در گذشته بسیار پررنگ و اهمیت برندها و صادرات غیرنفتی به شدت کمرنگ بود اما امروزه تولیدکنندگان محصولات نفت و گاز و پتروشیمی و حتی مشتقات پایین دست به دلیل رقابت شدید در دنیا روی برند سازی محصولات خود کار می کنند.

مشاور سازمان صنایع کوچک کشور یادآور شد: فعال سازی واحدهای تعطیلی و نیمه تعطیل صنعتی با تزریق سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات یکی از برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸ است. معتقدم شرکت های بازرگانی صاحب برند و بازار باید این واحدها را کمک کنند ضمن اینکه اصلاح قوانین و تقویت گرایشات صادراتی و توسعه بازار توانمندسازی واحدهای نیمه تعطیل نیز ضروری است.

در این ارتباط یک عضو اتاق بازرگانی نیز با اشاره به نبود استراتژی بلند مدت و یا عدم تطابق چشم انداز ۱۴۰۴ با آمایش سرزمینی و تعیین رقم های غیر واقعی مانند تولید ۱۲۰ هزار تن سیمان گفت: این سیاست ها تولیدکنندگان را دچار سرگردانی می کند.

حسن حسینقلی با اشاره به مشکلات حوزه صادرات افزود: افزایش چند برابری حقوق دولتی ها در هر سال بدون تناسب با تورم، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان، عملکرد جزیره ای بیمه و تأمین اجتماعی و مالیات، عدم ثبات قوانین و تحریم های داخلی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی شده اند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: تحریم های داخلی، بخش نامه های متعدد و دیدگاه های تنگ نظرانه و دریافت عوارض صادراتی و سرکوب قیمت دلار در این شرایط، صادرکنندگان را به شدت تحت فشار قرار می دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب و روی بیان داشت: باید دست تولیدکنندگان داخلی را که از داخل و خارج کشور تحریم هستند بوسید چراکه اگر نباشند و واحد خود را تعطیلی کنند هزینه دولت بیشتر می شود و دیگر صادراتی هم برای ایران وجود نخواهد داشت.

حسینقلی تأکید کرد: دولت باید بپذیرد که قیمت ارز باید متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی افزایش یابد تا تولیدکننده قادر به تولید و صادرات کسب سود باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی مسئولان و تصمیم گیرندگان اعتقادی به صادرات غیرنفتی ندارند زیرا نفت به راحتی استخراج و صادر می شود. اگر مسئولان اعتقادی داشتند که خام فروشی بد است الان نمایندگان مجلس باید اعتراض کنند چرا برای تولید کننده ای که با کمترین امکانات کار می کند عوارض تعیین می شود؟

وی دریافت عوارض صادراتی را غیرکارشناسی خواند و گفت: این کار هیچ دلیل منطقی و شرعی و قانونی ندارد ضمن اینکه زمان اجرای آن هم گذشته است.

کد خبر 30971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =